Vuonna 2015 Kennelliitto tuo esille suomalaiset koirankasvattajat. Vuoden teemaksi on valittu ”Hyvää elämää koiran kanssa – vastuullista koirankasvatusta”. Laadukas koirankasvatus ja suomalaiset koirat ovat tunnettuja niin kotimaassa kuin maamme rajojen ulkopuolella. Työtä koirien hyväksi on tehty pitkään, sillä Suomessa kasvattajat vaalivat koirien terveyttä ja hyvinvointia.

Teema on ensimmäisen kerran esillä jo Kennelliiton Koira2014-tapahtumassa 6.–7. joulukuuta sekä helmikuisessa KoiraExpossa. Myös Koiranpäivä 24. huhtikuuta ja Kuopion jalostuspäivät ovat teemavuoden kalenterissa.

Teemavuonna uusi kurssi

Kennelliitto käynnistää vuonna 2015 myös uuden Koirankasvatus tänään -kurssin, jolla kasvattajat voivat päivittää tietojaan ajankohtaisista jalostukseen ja kasvatukseen liittyvistä asioista asiantuntijoiden kanssa. Kurssit järjestetään yhteistyössä Suomen Koirankasvattajat ry:n (SUKOKA) kanssa. Jatkossa kursseja on vuosittain eri puolilla Suomea.

Vuonna 2015 Koirankasvatus tänään -kurssit järjestetään suomeksi 14.–15. maaliskuuta Oulussa ja 19.–20. syyskuuta Riihimäellä. Ruotsinkielinen kurssi pidetään 14.–15. marraskuuta Turussa.

Mitä on vastuullinen koirankasvatus?

Vastuullisella koirankasvatuksella tarkoitetaan muun muassa sitä, että kasvattaja käyttää jalostukseen vain terveitä, hyväluonteisia ja rodunomaiseen käyttötarkoitukseen soveltuvia koiria. Kasvattaja myös kertoo avoimesti koiriensa terveydentilasta.

Lisäksi kasvattaja huolehtii pentujen ja emän hyvinvoinnista, totuttaa pennut käsittelyyn ja sosiaalistaa ne ennen luovutusta. Kasvattaja rekisteröi pennut ja tekee koirista kirjalliset sopimukset. Vastuuntuntoinen kasvattaja allekirjoittaa Kennelliiton Kasvattajasitoumuksen ja noudattaa siinä määriteltyjä vastuullisen koirankasvatuksen periaatteita.

Kasvattajateema vuoden 2015 tapahtumissa

- 7.–8.2. KoiraExpo, kasvattajapainotteisia aiheita, kysely kasvattajille
- 14.–15.3. Koirankasvatus tänään -kurssi, Oulu
- 24.4. Koiranpäivä – kasvattajateema