FCI:n yleiskokous on päättänyt, että Maailman Voittaja 2025 -näyttely järjestään Suomessa. Näyttely järjestetään Helsingissä elokuussa 2025. Päivämäärät tarkentuvat myöhemmin.

Madridissa 20.–21. kesäkuuta kokoontunut yleiskokous päätti lisäksi, että vuoden 2026 Maailman Voittaja -näyttely järjestetään Italiassa. Suomen ja Italian kennelliitot ovat kampanjoineet Maailman Voittaja -näyttelyhakemuksiaan yhdessä. Molemmilla mailla oli esittelypiteet FCI:n yleiskokouksen yhteydessä, ja maat esiintyvät myös yhteisellä osastolla vuoden 2020 Maailman Voittaja -näyttelyssä Madridissa 24.-26 kesäkuuta.

Vuoden 2027 Maailman Voittaja -näyttely järjestetään Welsissä Itävallassa.

Tamas Jakkel jatkaa FCI:n puheenjohtajana

Yleiskokouksessa FCI:n hallitukseen valittiin erovuoroisten tilalle vuoden 2023 loppuun jatkuvalle Tamas Jakkel Unkarista ja Gerard Jipping Alankomaista sekä uutena José Miguel Doval Sánchez Espanjassa. FCI:n osastoja hallituksessa edustavat Amerikan ja Karibian osaston puheenjohtaja José Louis Payro Meksikosta, Aasian, Afrikan ja Oseanian osaston puheenjohtaja Dicky Santos Philippiineiltä sekä Euroopan osaston puheenjohtaja Jørgen  Hindse Tanskasta. FCI:n puheenjohtajaksi vuoden 2023 loppuun jatkuvalle kaudelle valittiin Tamas Jakkel.

Rotumääritelmätoimikuntan vuoden 2025 loppuun jatkuvalle kaudelle valittiin erovuoroisten tilalle Peter Friedrich Saksasta, Claude Guintard Ranskasta ja Pietro Paolo Condo Italiasta.

Tieteelliseen toimikuntaan valittiin erovuoroisten tilalle vuoden 2025 loppuun jatkuvalle kaudelle Veronika Chrpova Tsekistä, Jesus Andrez Villalobos Diaz Meksikosta ja Ana Eugenia Vazquez Lievano Sloveniasta. Tieteellisen toimikunnan puheenjohtaja on Suomen Kirsi Sainio.

FCI:n tieteellinen toimikunta
FCI:n tieteellisen toimikunnan puheenjohtaja on Suomen Kirsi Sainio.

Suomi on perinteisesti pyrkinyt asettamaan edustajat kaikkiin vakinaisiin toimikuntiin, ja meillä onkin niissä hyvä edustus. Suomen edustajat FCI:n toimikunnissa vuonna 2022 näet täältä.

Thai bankgkaew dog FCI:n hyväksymä uusi rotu

Yleiskokous hyväksyi thai bankgkaew dogin FCI:n uudeksi roduksi. Rotu on Thaimaan toinen kansallinen rotu. Se kuuluu FCI:n ryhmään 5.

Thai bangkaew dog
Tthai bangkaew dog pohjautuu Bangkaewin alueen pystykorvaisiin koiriin. Rotua on jalostettu nykyiseksi vuodesta 1957 alkaen.

Yleiskokous päätti perustaa Saksan Kennelliiton ehdotuksen pohjalta vapaaehtoisen vesityötoimikunnan. Seitsemän eurooppalaista maata on kiinnostunut toimimaan toimikunnassa, joka ohjaa ja kehittää landseerien ja newfoundlandinkoirien sekä myös kaikkien koirarotujen, jotka voivat harrastaa vesityötä, kansainvälisiä vesityökokeita ja -kilpailuja.

Yleiskokous valtuutti FCI:n hallituksen neuvottelemaan Weltunion der Vereine fur Deustche Schäferhunden (WUSV) kanssa saksanpaimenkoirien koe-, kilpailu- ja näyttelysääntöjen yhteisistä linjauksista.

Kokous sai tilannekatsauksen Norjan Kennelliitolta käynnissä olevasta oikeusprosessista, jossa puidaan sitä, onko cavalier kingcharlesinspanielien ja englanninbulldoggien kasvatustyö maan eläinsuojelulain vastaista.

Kaksi uutta jäsenmaata

Yleiskokous hyväksyi Georgian ja Montenegron kennelliitot FCI:n täysjäseniksi. Kaikkiaan FCI:llä on nyt sata jäsenmaata.

Ukrainan Kennelliitto esitti yleiskokoukselle, että FCI erottaisi Venäjän ja Valko-Venäjän kennelliitot jäsenyydestään. FCI:n lakimiehen oikeudellisen analyysin mukaan FCI:n yleiskokouksella on järjestön nykyisten sääntöjen puitteissa  valtuudet päättää jäsenmaiden erottamisesta, mutta esityksen tulee tulla FCI:n kurinpitotoimikunnalta tai hallitukselta, yksittäinen jäsenmaa ei voi tällaista esitystä tehdä. Yleiskokous keskusteli asiasta pitkään erilaisia näkemyksiä kuullen ja päätyi äänestyksen pohjalta siihen, että Ukrainan esitystä ei poistettu esityslistalta. Tämän jälkeen yleiskokous päätti äänin 49–21 (3 tyhjää), ettei Venäjän ja Valko-Venäjän kennelliittoja eroteta FCI:stä.

Kokouksessa käsiteltiin myös muutosesityksiä FCI:n sääntöihin, ja näistä muutoksista käytiin ennakkoäänestyksiä. Muutosesityksiä työstetään edelleen. Lisäksi hyväksyttiin vientikoirien Export pedigreehen merkittäviä tietoja koskeva tarkennus FCI:n ohjeisiin sekä FCI:n trimmauskilpailujen sertifikaatit ja ilmoittautumismaksut.

Tarkoitus on, että FCI ottaa käyttöön kansainväliset juniori- ja veteraanivaliotittelit 1.8.2022 alkaen. Siitä, miten nämä tittelit anotaan ja mitä niiden anominen maksaa, tulee tietoa myöhemmin.