Tämänvuotista Koiranpäivää juhlittiin perjantaina 24.4., tällä kertaa vahvasti verkossa erilaisissa sosiaalisen median palveluissa. Valtakunnallista Koiranpäivää vietettiin nyt jo 14. kerran.

Kennelliitto julkaisi Koiranpäivän viikolla kaksi podcastia koiranhankinnan tueksi. Koiranpäivän kunniaksi julkaistiin myös nettilukukoira Severin videosarja lapsille sekä vinkkejä koiran ilmeiden tulkintaan.

Podcast-jaksoissa keskustellaan koiran hankkimisesta ja sen kanssa elämisestä. Ensimmäisessä jaksossa toimittaja Leena Seppinen ja koirien käyttäytymistutkija Katriina Tiira keskustelevat siitä, mistä koiranpentu kannattaa hankkia, ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon pentua hankkiessa. Tiira vinkkaa pentua miettiville mistä löytää tietoa eri koiraroduista ja mitä kysymyksiä pennun kasvattajalta voisi kysyä.

Lily Talks-erikoisjaksossa keskustellaan siitä, miten koira muuttaa elämää. Anna Vihervaarasta -blogista tuttu Anna Kauhala ja eläintenkouluttaja Miira Hellsten puhuvat asioista, joita kannattaa huomioida pennun tullessa taloon.

Podcasteja pääset kuuntelemaan tästä >

Koirat tuovat eloa kaikenikäisille

Koiranpäivänä muistutettiin, että vaikka kaikki koirat ovat erilaisia, niin kaikki ovat omistajilleen yhtä rakkaita.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen blogissa tutkija Pirita Forsius kirjoitti siitä, miten koirat tuovat iloa ihmisille. Blogiin oli koottu edustava lista tutkimuksista, joissa on selvitetty koiran vaikutuksia erityisesti ikäihmisten terveyteen ja hyvinvointiin.

Kaikki koiranomistajat sen tietävät: eläimen kanssa puhuminen parantaa mielialaa, lisää onnellisuuttaa ja aivan varmasti myös pidentää ikää, kirjoitti Forsius.

Voit lukea Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen blogikirjoituksen tästä >

THL blogikirjoituksen kuvakaappaus Facebookista

Somehaasteet tavoittivat yleisönsä

Omistajan tehtävänä on varmistaa, että koiralla on riittävästi koiramaista tekemistä. Koiranpäivänä Kennelliiton jäsenyhdistyksiä ja kaikkia koiranomistajia kannustettiin aktivoimaan koiranomistajia eri tavoin somehaasteiden kautta.

Facebookissa Kennelliiton julkaisut tavoittivat yli 12,7 tuhatta lukijaa ja Twitterissä yli 5000 näyttöä. Instagramissa julkaisujen ja tarinoiden seuraajia oli useita tuhansia, ja tili sai Koiranpäivän viikon aikana 300 uutta seuraajaa.

Kennelliitto julkaisi Koiranpäivänä suositut Facebook-kehykset, joilla koiranomistajat voivat kertoa osallistuvansa Koiranpäivän viettoon.

Koiranpäivän Facebook-kehykset

Pinserit ry vietti valtakunnallista Koiranpäivää haastamalla Facebookissa koiraihmiset jakamaan parhaat vinkkinsä koirien aktivointiin ja muuhun yhdessäoloon. Yhdistyksen jakamassa julkaisussa oman vinkkinsä jakoivat neljä innokasta pinseriä.

Pinserit ry:n Koiranpäivän somehaaste

Helsingin Seudun Mäyräkoirakerho kehitteli suunnittelemastaan Koiranpäivän yhteiskävelystä virtuaalisen version. Mäyräkoirakerhon Facebook-sivulle kerättiin kuvia Koiranpäivän vietosta.

Helsingin Seudun Mäyräkoirakerhon Koiranpäivän somehaaste

Useat kennelpiirit ja rotujärjestöt julkaisivat Koiranpäivänä somehaasteita. Muun muassa Suomen Palveluskoiraliitto ry haastoi koiraharrastajia kokeilemaan uutta koiran harrastus- tai peruskoulutustreeniä. Temppuja ja treenejä jaettiin liiton Facebook-sivulla videoiden muodossa.

Koiranpäivää vietettiin Instagramissa erilaisten haasteiden ja Instagram Live – suoralähetysten parissa. Kennelliiton julkaisema koirien kaverikirja oli suuressa suosiossa. Kaverikirjaan sai täyttää hauskoja tietoja omasta koirasta GIF-muodossa. Jokainen sai myös halutessaan haastaa muita koirakavereita kertomaan omasta koirastaan.

Kennelliiton Koiranpäivän kaverikirja Instagramissa

Kennelliiton nuorten Instagram-tilillä julkaistiin Koiranpäivän viikon päätteeksi sunnuntaina 26.4. livelähetys, jossa Laura lehdistö Kennelliiton toimistosta kertoi koirien turkinhoidosta. Suosittu livelähetys tulee jatkumaan kevään ja kesän aikana.

Kennelliiton nuorten Koiranpäivän instalive

Twitterissä suuren suosion sai Rajavartiolaitoksen Pohjois-Karjalan yksikön julkaisema rajakoiraruno.

Rajavartilaitoksen Pohjois-Karjalan yksikön rajakoiraruno

Koiranpäivä näkyi Twitterissä myös useiden julkisuuden henkilöiden ja vaikuttajien julkaisuissa. Koiranpäivää muistivat muun muassa Ruokaviraston kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio ja europarlamentaarikko Ville Niinistö julkaisussaan, jossa hän halaa Rusko-koiraa.

Ville Niinistö halaamassa Rusko-koiraa

Koiranpäivänä myös muuta toimintaa

Pohjois-Savon kennelpiiri valitsi Koiranpäivänä perinteen mukaan Vuoden koiran ja luovutti kennelpiirin arvostetuimman kunniamaininnan kennelpiirin alueen aktiiville toimijalle, NilsiänKivojen Kirsujen perustajajäsen Miia Viitalalle. Kennelpiirin Vuoden Koira -kunniakirja luovutettiin tänä vuonna nilsiäläisen Paula Silvennoisen omistamalle suomenlapinkoira Tuiskulle.

Pohjois-Savon Kennelpiirin palkitsemat koirakot Koiranpäivänä 2020

Suomen Snautserikerho järjesti jäsenilleen verkossa reilun parin tunnin ajan keskustelutilaisuuden snautserien luonneprofiileista. Mukana keskustelussa oli perjantai-iltana 20 innokasta snautseriharrastajaa.