Koiran hyvinvointi tulee huomioida myös kesällä. Kesäisin on mukavaa ulkoilla ja liikkua koiran kanssa, mutta muutamat asiat on hyvä ottaa huomioon. Kennelliitto muistuttaa, että koiraa ei tule jättää kesällä kuumaan autoon. Lisäksi erityistä huomiota ulkoillessa vaativat muun muassa punkit, käärmeet, ampiaiset ja sinilevä.

Koiran kanssa matkustettaessa tulee varmistaa, ettei koiralle tule ajon aikana liian kuuma, eikä se joudu olemaan suorassa auringonpaisteessa. Pitkillä matkoilla tulee pysähtyä usein ja huolehtia koiran veden saannista. Koiraa ei tule jättää pysäköityyn autoon hetkeksikään yksin. Ikkunoiden auki jättäminen ei estä tarpeeksi auton sisätilan kuumentumista. Myös varjossa auton sisälämpötila nousee nopeasti vaarallisen korkeaksi ja koiraa uhkaa lämpöhalvaus ja pahimmillaan menehtyminen.

Lämpöhalvauksen oireita koiralla ovat lämpötilan nousu, läähätys, levottomuus ja horjahtelu. Muita oireita voivat olla kuolaaminen, kirkkaanpunaiset limakalvot, oksentelu sekä ripuli. Koiraa voi viilentää valelemalla sitä varovasti vedellä noin puolen tunnin ajan. Kasteltu pyyhe on myös hyvä viilennyskeino. Koiralle annetaan vettä juotavaksi pieniä määriä kerrallaan. Kun koira virkoaa, se on vietävä eläinlääkäriin tarkkailtavaksi.

Sinilevä ja punkit

Keskikesällä meri- ja järvivesissä voi esiintyä myrkyllistä sinilevää. Samanlaiselta näyttävää siitepölyä on vedessä keväällä ja alkukesästä, kun sinilevä puolestaan runsastuu kesällä vesien lämmettyä. Levä näkyy vedessä yleensä vihertävinä tai kellertävinä hiukkasina tai rantaan ajautuneina värjäytyminä. Jos levää on runsaasti, se muodostaa puuromaisen kerroksen.

Koiran ei saa antaa juoda vettä, eikä sen saa antaa uida sinileväisessä vedessä. Jos koira kuitenkin karkaa veteen, sen turkki on pestävä ja huuhdeltava huolellisesti, jottei koiran iho pääse ärtymään.
Sinilevälle altistunut koira saa yleensä rajuja oireita, joita ovat oksentelu, ripulointi, lihaskouristukset, koordinaatiokyvyn heikkeneminen ja voimakas vapina. Jos koira juo sinilevän myrkyttämää vettä, on seurauksena pahimmillaan koiran kuolema. Koiran alkaessa oireilla, se on vietävä epäröimättä eläinlääkärille.

Kesäisin ulkoiltaessa koiraan tarttuu helposti punkkeja. Koiralle tulee tehdä säännöllisesti punkkitarkastus lenkkien jälkeen. Punkkeja vastaan suositellaan hankkimaan eläinlääkäriltä tai apteekeista punkkien estolääke, joita on olemassa erilaisia. Estolääke estää punkkeja kiinnittymästä tai tappaa ne. Jos punkki kuitenkin kiinnittyy koiraan, se pitää irrottaa mahdollisimman pian, jotta punkin mahdollisesti levittämät taudit eivät siirry koiraan. Irrottaminen onnistuu parhaiten punkkipihdeillä, joilla punkkia tartutaan mahdollisimman läheltä ihoa ja poistetaan se kiertävällä liikkeellä.

Kyynpuremat ja ampiaisen pistot

Kyynpurema voi olla koiralle hengenvaarallinen. Kyynpureman oireita voivat olla koiran voimaton käyttäytyminen, purema-alueen voimakas turpoaminen ja kovat kivut. Mikäli koiraa on purrut kyy tai näin voi epäillä tapahtuneen, tulee omistajan viedä koira välittömästi eläinlääkäriin.
Jos kyy puree koiraa, ensiapuna koira tulee pitää mahdollisimman liikkumatta ja kantaa koira kotiin, mikäli se on koon puolesta mahdollista. Näin toimimalla voidaan estää myrkyn leviäminen.

Kyytablettien antamista koiralle ei suositella. Kyytablettien kortisoni voi aiheuttaa yhdistettynä kyynmyrkkyyn esimerkiksi munuaisvaurioita. Kortisoni saattaa myös peittää osan oireista, vaikka myrkyn aiheuttamia muutoksia koiran elimissä ja verisuonissa se ei korjaa.

Myös ampiaisen pisto voi olla koiralle vaarallinen. Useimmiten ampiainen pistää koiraa päähän ja käpäliin. Vaarana pään alueen pistoksissa ovat turvotuksen aiheuttamat hengitysvaikeudet tai jopa allerginen reaktio. Jos koira oireilee voimakkaasti, se on vietävä eläinlääkäriin.

Kennelliitto toivottaa kaikille turvallista kesää ja mukavia yhteisiä hetkiä koiran kanssa!

Lisätietoja:
Kati Vesalainen