Suomen Kennelliiton hallitus päätti kokouksessaan 15.6.2023, että uuden lähetteen terveystutkimukseen voi tilata koiralle vasta, kun vanha lähete on maksettu.

Kennelliiton jäsenet voivat tilata ja maksaa terveystutkimuslähetteitä ja Kennelliiton lausuntoja Omakoira-palvelun lisäksi myös Omakoira-mobiilisovelluksella.

Ennakkolähete tuli pakolliseksi kaikkiin terveystutkimuksiin 3.1.2022. Koiranomistajan tulee tilata sähköinen ennakkolähete Omakoira-palvelusta ennen kuin hän vie koiransa virallisiin terveystutkimuksiin. Näin eläinlääkäri pystyy koiran tutkittuaan tallentamaan terveystutkimuksen tulokset sähköisesti suoraan jalostustietojärjestelmään. Myös Kennelliiton lausuntoa vaativien röntgentutkimusten käsittely nopeutuu sähköisiä lähetteitä käyttämällä.

Lisätietoa terveystutkimuksista sekä ennakkolähetteen tilaamisesta ja maksamisesta löytyy täältä.