Kansainvälisen kennelunioni FCI:n kokous järjestettiin Shanghaissa, Kiinassa 28.-29. huhtikuuta. Kokouksessa valittiin uusi puheenjohtaja kaksivuotiskaudelle ja kolme hallituksen jäsentä seuraavalle nelivuotisvuotiskaudelle. FCI:n hallituksen puheenjohtajuus palautui takaisin Eurooppaan.

FCI:n puheenjohtajaksi Puerto Ricon Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Rafael de Santiagon seuraajaksi valittiin Unkarin Kennelliiton edustaja Tamás Jakkel. Hän on toiminut aiemmin FCI:n hallituksen jäsenenä ja rahastonhoitajana. Rafael de Santiago jatkaa hallituksen jäsenenä.

Tamasjakkel
Tamas Jakkel, kuva Tapio Eerola/Koiramme

FCI:n hallitukseen jäseniksi valittiin lisäksi Sveitsin Kennelliiton edustaja, FCI:n Euroopan osaston jäsen Barbara Müller ja hallituspaikkansa uusinut Argentiinan Kennelliiton hallituksen varapuheenjohtaja Miguel Ángel Martínez. Suomen vahva ehdokas, Kennelliiton valtuuston puheenjohtaja ja FCI:n Euroopan osaston jäsen Eeva Anttinen hävisi jäsenyysäänestyksen de Santiagolle, joten valitettavasti emme saaneet suomalaista seuraajaa pitkäaikaisen hallituspaikkansa vapaaehtoisesti jättävälle Kari Järviselle.

Hallituksessa ovat mukana lisäksi Alankomaiden Kennelliiton edustaja Gerald Jipping, Portugalin Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Carla Molinari, Tanskan Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Jörgen Hindse, Meksikon Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Jose Luis Payró sekä Filippiinien Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Augusto Benedicto Santos III. Hindse on FCI:n Euroopan osaston puheenjohtaja, Payró FCI:n Amerikan ja Karibian osaston puheenjohtaja ja Benedicto Santos III FCI:n Aasian ja Tyynenmeren osaston puheenjohtaja.

KariJarvinenKiina
Kari Järvinen, kuva Harri Lehkonen

Kari Järvisestä FCI:n kunniajäsen

Yleiskokous kutsui Kari Järvisen FCI:n kunniajäseneksi. Hän on ollut FCI:n hallituksen jäsen yhtäjaksoisesti vuodesta 1995 alkaen. Jo tätä ennen hän oli jäsenenä FCI:n näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikunnassa.

Kari Järvinen on toiminut pitkään Suomen Kennelliiton eri luottamustehtävissä muun muassa hallituksessa ja valtuustossa. Voittaja-näyttelyiden toimikunnan puheenjohtaja hän on ollut yli 30 vuotta, jona aikana Suomessa on järjestetty menestyksekkäästi useampi Maailman Voittaja- ja  Euroopan Voittaja -näyttely sekä lukuisia Pohjoismaiden Voittaja -näyttelyitä.

Kirsi Sainio jatkaa tieteellisessä toimikunnassa

Kokouksessa valittiin viisijäseninen FCI:n kurinpitotoimikunta. Komissiota luotsaa seuraavat neljä vuotta Italian Kennelliiton edustaja Clemente Grosso.

FCI:n rotumääritelmätoimikunta jatkaa vanhassa kokoonpanossaan. Suomen Kennelliiton edustajana tieteellisessä toimikunnassa jatkaa Kennelliiton hallituksen jäsen, jalostustoimikunnan puheenjohtaja Kirsi Sainio.

Yleiskokouksessa perustettiin kolme uutta toimikuntaa – mondioring-, nuoriso- ja koulutus- ja viestintätoimikunta.

Bolivian Kennelliitto hyväksyttiin FCI:n täysjäseneksi ja Egyptin ja Kosovon kennelliitot liitännäisjäseniksi.

Kaksi uutta rotua virallistettiin

Yleiskokous hyväksyi virallisiksi roduiksi, tanskalais-ruotsalaisen pihakoiran ja romanianpaimenkoiran. Näille roduille voidaan myöntää kansainvälisessä näyttelyssä kansainvälinen sertifikaatti eli CACIB.

Yleiskokous päätti, että Maailman Voittaja -näyttely järjestetään vuonna 2023 Genevessä Sveitsissä ja vuonna 2024 Kiovassa Ukrainassa.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
Harri Lehkonen
harri.lehkonen@kennelliitto.fi
puh. 050 329 2188

Tiedotetta korjattu 29.4.2019 kello 19.05: korjattu Maailman Voittaja 2023 -näyttelyn järjestämipaikka.

Voit olla kiinnostunut myös näistä

FCI logo
Fédération Cynologique Internationale (FCI) Lue lisää