Kennelliiton valtuusto päätti kevätkokouksessaan 28.5. muutoksesta tottelevaisuuskokeen valionarvosääntöön. Uutta valionarvosääntöä voidaan soveltaa heti.

Päätöksen mukaan koiralle voidaan myöntää yhdestä lajista kaksi erilaista valionarvoa: tottelevaisuusvalionarvo ja erikoistottelevaisuusvalionarvo. Erikoistottelevaisuusvalio on uusi valionarvo. Tottelevaisuusvalionarvon tulosvaatimuksia helpotetaan, kun uusi erikoistottelevaisuusvalionarvo otetaan käyttöön.

Koirasta voi tulla tottelevaisuusvalio (FI TVA), jos se on saanut kolme kertaa 1. palkinnon voittajaluokassa kolmelta eri tuomarilta. Tuloksina hyväksytään 1.1.2022 tai sen jälkeen saavutetut voittajaluokan tulokset. Koirasta voi tulla erikoistottelevaisuusvalio (FI ETVA), jos se on saanut kolme kertaa 1. palkinnon erikoisvoittajaluokassa kahdelta eri tuomarilta.

Kennelliiton valtuustolle ei oltu esitetty, eikä valtuuston päätöksen kirjattu kummallekaan valionarvolle muutoksen voimaantuloa. Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Esa Kukkonen ei näe esteitä sille, etteikö päätös voisi tulla voimaan heti. Teknisten muutostarpeiden vuoksi uudet valionarvot eivät välttämättä näy oikein kaikissa Kennelliiton järjestelmissä heti tämän kesän aikana.

Erikoistottelevaisuusvalionarvoa (FI ETVA) voi anoa suoraan Omakoira-palvelusta tai täyttämällä paperilomakkeen.

Valionarvohakemus löytyy Omakoira-palvelusta ”Koirat” -otsikon alta.

Paperilomakkeen löydät tästä:

The form can be filled and saved
Kennelliiton valionarvon hakemuslomake
Tällä lomakkeella haetaan Suomen käyttö- tai muotovalion arvoa koiralle. Täytetty lomake lähetetään joko postitse osoitteeseen Showlink, PL 20,79101 Leppävirta tai sähköpostitse osoitteeseen valiot@kennelliitto.fi.
Updated 30.5.2018
Kennelliiton valionarvon hakemuslomake
Blankett för ansökan om championat hos Finska Kennelklubben
Ansökan om finskt utställnings- eller brukschampionat görs på denna blankett. Den ifyllda blanketten skickas antingen per post till Showlink, PB 20, 79101 Leppävirta, eller per e-post till adressen valiot@kennelliitto.fi.
The Finnish Kennel Club’s Champion Title application form
Please use this form when applying for a Finnish Champion title for your dog. The form is used for applications for both Working and Show Champion titles. Fill out the form and mail it to Showlink, PL 20,79101 Leppävirta or email it to valiot@kennelliitto.fi.

Lisätiedot:

Jukka Immonen, Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja