Mistä tietää, onko koira sairas? Siitä, mitä kaikkea koiran omistaja voi tehdä lemmikkinsä hyvinvoinnin eteen, kertoo Kennelliiton podcast-sarjan seitsemännessä jaksossa Kennelliiton eläinlääkäri, ELT Liisa Lilja-Maula.

Mitä enemmän koiranomistaja osaa lukea koiraansa, sitä herkemmin hän huomaa, jos koira käyttäytyy oudosti. Jos ahneelle koiralle ei ruoka yhtäkkiä maistu, voi koira olla sairas tai se voi huonosti.

- Kun koira käyttäytyy normaalista poiketen, taustalla voi olla koiran paha olo, kuvailee eläinlääkäri Liisa Lilja-Maula.

Podcast-jaksossa Mitä tehdä, jos koiralle kertyy ylipainoa, hän kertoo, mitä millaisia terveysasioita koiran elämässä on hyvä ottaa huomioon. Esimerkiksi ylipaino on koiralle merkittävä terveysriski, johon omistajalla on kaikki mahdollisuudet vaikuttaa.

Vanhaa koiraa pitää kohdella eri tavoin kuin koiranpentua, ja omistajan on hyvä muistaa, että koira on pitkäaikainen kumppani. Sen terveydenhuolto on omistajan käsissä joskus jopa yli 15 vuotta.

Kuuntele Kennelliiton podcastin seitsemäs jakso >

Kennelliiton Hyvää elämää koiran kanssa -podcast antaa vinkkejä koiran hankkimiseen ja koiran omistamiseen. Jaksoissa keskustellaan koirista, niiden omistajista, koiran hankkimisesta ja niiden kanssa elämisestä. Podcastissa keskustelemassa ovat toimittaja Leena Seppinen ja oman alansa kovimmat asiantuntijat. Podcastit on tehty yhteistyössä A-lehtien Generon kanssa.

Hyvää elämää koiran kanssa -podcastien sarjassa julkaistaan kaikkiaan kahdeksan podcastia joka toinen viikko. Lisäksi julkaisemme kaksi podcastia yhteistyössä Lily Talks’in kanssa.

Kuuntele aiempia jaksoja >