Kennelliiton jalostustieteellinen toimikunta päätti kokouksessaan 13.4.2022 hyväksyä uusia rotuja liitettäväksi kyynärnivelen inkongruenssilausunnon saavien rotujen listalle

Kyynärnivelen inkongruenssilausunnon saavien rotujen listalle liitetään seuraavat rodut:

• pieni portugalinpodengo
  • bichon frisé
  • mopsi
  • ranskanbulldoggi
  • venäjänbolonka

Kondrodystrofisten ja muiden matalaraajaisten ja eräiden pienikokoisten koirien perinnöllisiä eturaajan kasvuhäiriöitä tutkitaan röntgenkuvauksilla ja koirien kyynärnivelet luokitellaan jalostustiedon keräämistä varten. Kyynärnivelten inkongruenssilausunnot annetaan röntgenkuvista. Kuvaus voidaan suorittaa koiran täytettyä 12 kuukautta.

Lisätietoa kyynärnivelen inkongruenssista löytyy täältä.

Lisätietoa kyynärnivelen inkongruenssilausunnosta löytyy täältä.

Lisätiedot:

Jalostustieteellisen toimikunnan esittelijä-sihteeri
Kaisa Metteri-Gold
jalostusposti@kennelliitto.fi
puh. 09 8873 0252

terveystulokset@kennelliitto.fi
puh. 09 8873 0341

Tiedotetta muokattu 3.5.2022: Inkongruenssilausuntojen antaminen näille roduille voidaan aloittaa 1.7.2022. muutettu muotoon: Näille roduille on 1.7.2022 alkaen mahdollista tilata vain inkongruenssiohjeen mukainen kyynärnivellausunto.