Kennelliiton rokotusmääräykset päivittyvät 1.2.2020 alkaen. Päivitetyn ohjelman mukaan koiralla tulee olla Kennelliiton alaisiin tapahtumiin osallistuessaan voimassa rokotus penikkatautia, parvovirusta, maksatulehdusta ja raivotautia vastaan. Aiempien rokotusmääräysten mukaan koiralta vaadittiin vain penikkatauti- ja raivotautirokotus.

Rokotusmääräyksiä on päivitetty muuttuneiden rokotuskäytäntöjen mukaisiksi. Suurin osa koirista rokotetaan jo nyt uusien määräysten mukaisesti. Jos olet epävarma siitä, ovatko koirasi rokotukset Kennelliiton uusien määräysten mukaiset, kannattaa rokotustiedot tarkistaa eläinlääkäriltä, joka rokotuksen on antanut.

Penikkatauti-, parvovirusripuli-, tarttuva maksatulehdus- ja kennelyskärokote (niin sanottu nelosrokote tai kolmoisrokote ja kennelyskärokote) suositellaan annettavaksi ensimmäisen kerran 12 viikon ikäiselle pennulle. Tehosterokote annetaan 4 viikon kuluttua ensimmäisestä rokotuksesta. Ensimmäinen raivotautirokotus suositellaan annettavaksi noin 4 kuukauden ikäiselle pennulle. Kennelyskärokotteen uusimista suositellaan vuosittain, jos koira osallistuu tapahtumiin.

Jos koira sairastuu penikkatautiin, parvovirusripuliin, tarttuvaan maksatulehdukseen, kennelyskään tai muuhun vastaavaan tarttuvaan hengitystie- tai mahasuolikanavan tulehdukseen, koira ei saa olla läsnä tapahtumassa ennen, kun se on ollut vähintään kaksi viikkoa oireeton. Sama rajoitus koskee myös saman talouden oireettomia koiria. Loistartunnat on asianmukaisesti hoidettava ennen kuin koira voi olla läsnä tapahtumassa.

Koiran rokotustiedot saa näkyviin Omakoira-mobiilisovelluksessa

Kennelliiton jäsenet voivat saada koiran rokotustiedot näkyviin Omakoira-mobiilisovellukseen, jossa ne kulkevat kätevästi mukana joka paikkaan. Mobiilisovellukseen tallennetut tiedot toimivat Suomessa virallisena rokotustodistuksena koiranäyttelyissä ja kokeissa.

Rokotustiedot mobiilisovellukseen saa käyttöönsä antamalla sovelluksessa suostumuksen siihen, että eläinlääkäri voi tallentaa tiedot Kennelliiton järjestelmään, josta ne tallentuvat myös Omakoira-mobiilisovellukseen.

Eläinlääkäri voi myös tallentaa Omakoira-palveluun takautuvasti tietoja koiralle antamistaan vanhoista rokotuksista. Tällöin on muistettava ottaa koiran aiemmat rokotustodistukset mukaan rokotuksille eläinlääkärille mentäessä.

Jos haluaa koiransa tiedot Omakoira-mobiilisovellukseen, kannattaa tiedustella rokotusaikaa varattaessa, onnistuuko se eläinlääkäriasemalla, ja mitä tallennus mahdollisesti maksaa.

Jos sinulla on jo Omakoira-mobiilisovelluksessa rokotustiedot koiralle tallennettuna, sovellukseen pitää kirjautua uudelleen sisään 1.2.2020 tai sen jälkeen, jotta uudet rokotusmääräykset tulevat koiran tietoihin näkyviin.

Kennelliiton virallisissa tapahtumissa pakolliset rokotukset on merkitty Omakoira-mobiilisovelluksessa lihavoidulla.

Omakoirarokotukset

Näin saat Omakoira-mobiilisovelluksen käyttöösi

Omakoira-mobiilisovelluksen voit ladata App Storesta, Google Playstä tai Huawei AppGallery-sovelluskaupasta. Kirjautumiseen tarvitset Kennelliiton jäsennumeron sekä saman salasanan, jota käytät Omakoira-palvelussa.

Jos et ole vielä rekisteröitynyt Omakoira-palvelun käyttäjäksi, voit tehdä sen osoitteessa
www.omakoira.fi.

Kennelliiton Youtube-kanavalle on tehty videoita Omakoira-palvelun käyttöönotosta ja erilaisista toiminnoista. Ohjeet löytyvät täältä. Ohjeet siihen, miten rokotustiedot saa näkyviin Omakoira-mobiilisovellukseen, löytyvät täältä.

Lisätiedot:

omakoira@kennelliitto.fi

Päivi Rantasalo
Jalostusneuvoja
paivi.rantasalo@kennelliitto.fi
(rokotusmääräykset)

Tiedotetta on täsmennetty 27.1.2020: Aiempien rokotusmääräysten mukaan koiralta vaadittiin vain penikkatauti- ja raivotautirokotus. Jos olet epävarma siitä, ovatko koirasi rokotukset Kennelliiton uusien määräysten mukaiset, kannattaa rokotustiedot tarkistaa eläinlääkäriltä, joka rokotuksen on antanut.