Suomen Kennelliitto kommentoi Englannin Kennelliiton käymää keskustelua rotukoirien rotupiirteiden liioittelusta. Keskustelua on herättänyt Birminghamissa järjestetyssä Crufts-koiranäyttelyssä rotunsa parhaana palkittu rakenteeltaan liioiteltu saksanpaimenkoira. Suomessa ulkomuototuomareita velvoittaa kaikkia koirarotuja koskevat rotukohtaiset ohjeet (RKO), joiden mukaan tuomarin ei tule palkita korkeasti koiria, joilla on liioiteltuja piirtei

Suomen Kennelliitto on Englannin Kennelliiton kanssa samaa mieltä siitä, että kyseessä on yksittäisen tuomarin tekemä päätös, joka ei ole perusteltu koiran liioiteltujen rakenteellisten piirteiden takia.

Ulkomuototuomarin tehtävänä on vaalia kunkin rodun ominaispiirteitä hyväksytyn rotumääritelmän määrittämissä puitteissa, mutta tämä ei koskaan saa tapahtua terveyden kustannuksella.

Koiranäyttelyiden ulkomuototuomareita varten on olemassa ohjeistus, jossa annetaan ohjeita 39 rodun osalta näiden mahdollisten liioiteltujen piirteiden tarkkailuun.

Näissä rotukohtaisissa ohjeissa kiinnitetään huomiota rotutyyppiin liittyviin tarkkailtaviin riskikohteisiin, tarkoituksena lisätä tietoisuutta rotutyyppiin liittyvän liioittelun aiheuttamista ongelmista. Rotukohtaisten ohjeiden mukaan tuomareiden ei tule koiranäyttelyissä palkita korkeasti koiria, joilla on liioiteltuja rotupiirteitä.

- Pohjoismaat ovat olleet edelläkävijöitä terveydellisten näkökohtien ottamisessa huomioon koirien näyttelyarvosteluissa. Jo useiden vuosien ajan on Ruotsissa näyttelyissä käytetty rotukohtaisia arvosteluohjeita ja Suomessa ohjeet otettiin käyttöön viime vuonna, kertoo Kennelliiton Koiramme-lehden päätoimittaja ja kaikkien rotujen ulkomuototuomari Tapio Eerola.

Tieto liioitelluista rotupiirteistä on oleellisen tärkeää ja koskee kaikkia rotuja. Tuomarin on arvostelun aikana tutkittava jokaisen koiran yleinen terverakenteisuus ja terveys.

Ulkomuototuomarilla on erinomainen mahdollisuus ennaltaehkäistä epätervettä kasvatustyötä olemalla palkitsematta sitä korkeasti ja suosimalla sen sijaan yksilöitä, joissa rotutyyppi ja yleinen terverakenteisuus yhdistyvät oikealla tavalla.

Saksanpaimenkoira on yksi RKO:ssa mainituista roduista. Ohjeessa luetellaan tarkkailtavaksi erityisesti saksanpaimenkoiran etuosan rakennetta, takaosaa ja ylälinjaa.

- Rotu on yksi maailman yleisimmistä ja emämaa Saksan jalostussuuntaukset näkyvät saksanpaimenkoirissa jokseenkin kaikkialla maailmassa. Suomessa voi jo havaita muutoksen kestävämpään saksanpaimenkoirien rakenteeseen eli täällä tehty työ kantaa jo hedelmää. Liian usein kuitenkin edelleen näkee saksanpaimenkoiria, joilla terveyttä haittaavat piirteet ovat korostuneet ja jotkut kasvattajat ja harrastajat pitävät niitä jopa oikeina ja rotuun kuuluvina. On surullista jos tällainen rakenteeltaan virheellinen koira edelleen palkitaan korkeasti jossakin ulkomaisessa arvonäyttelyssä, Eerola toteaa.

Suomen Kennelliitto ry
Miia Lahti, viestintäpäällikkö