Kennelliitto palkitsi tänään Riihimäen Erämessuilla vuoden 2018 Eräkoiran, Pirkko ja Sauli Halttusen omistaman suomenpystykorva Karahkan Eka-Essin. Suomenpystykorva juhli viime vuonna 125-vuotista olemassaoloaan. Vuoden Eräkoira Essi osoittaa hienosti, että kansallisrotumme on sekä erinomainen eräkoira että yhteisölliseen elämänmuotoon sopeutuva perhekoira, todetaan palkinnon perusteluissa.

Kennelliitto on yhdessä Koiramme-lehden kanssa mukana Erämessuilla 7.-10. kesäkuuta. Kennelliiton osastolla voi tutustua 15 eri rotujärjestön edustamiin metsästyskoirarotuihin ja Kennelliiton nuorisotoimintaan. Osastolla on tarjolla nokipannukahvit. Lisäksi tarjoamme ohjelmaa messujen ohjelmalavalla.

- Nokipannukahvit tosin keitetään kaasulla, sillä Riihimäen alueella on kuivasta alkukesästä johtuen tulentekokielto, kertoo Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri Jukka Lindholm. Hän toivottaa koirista ja eräkulttuurista kiinnostuneet Kennelliiton ja Koiramme-lehden osastoille sekä Kennelliiton järjestämiä näytöksiä katsomaan.

Messujen ohjelmassa esiintyvät päivittäin konekarhu Nalle, noutajat ja spanielit sekä luolakoirat. Tarkemmat tiedot ohjelma-ajoista löytyvät messujen verkkosivuilta.

Suomenpystykorva parhaimmillaan

Essi on ollut syntymästään saakka eloisa ja oppivainen erä- ja perhekoira, kertovat omistajat Pirkko ja Samuli Halttunen.

- Essi haki jo viiden kuukauden ikäisenä sorsat ja haukkui ensimmäisen pudotukseen johtaneen lintuhaukkunsa kuuden kuukauden ikäisenä. Eräretkillä Essi on sosiaalinen muiden metsästäjien sekä toisten koirien kanssa. Se on myöskin ollut mukana pitkillä kanoottiretkillä, eikä se ole tuottanut mitään ongelmia.

Sosiaalisilta taidoiltaan Essi on osoittautunut oikein kelvolliseksi pitokoiraksi myöskin rivitaloyhteisössä. Kotioloissa se ei turhia haukuskele, ja tavatessaan muita taloyhtiön ihmisiä se tervehtii heitä iloisesti joristen. Usein vaikuttaakin, että Essi on kaikkien yhteinen koira, josta ollaan kiinnostuneempia enemmän kuin omistajista.

- Essi on ollut myös mukana Outokummussa tehostetun palveluasumisen kodissa vieraillessamme. Siellä se on ilahduttanut asukkaita iloisella mutta kuitenkin rauhallisella käytöksellään. Kansalliskoira on ollut vanhuksille tuttu rotu ja palauttanut mukavia muistoja nuoruudesta mieleen.

Menneellä ja edellisellä kaudella Essi voitti useita linnunhaukkukokeita lajissaan varsin korkeilla pistemäärillä ja menestyi erinomaisesti niin alueellisissa kuin valtakunnallisissa kokeissa. Suoritusvarmuus sillä on huippuluokkaa.

Essi on käyttövalio linnunhaukkukokeesta ja näyttelystä on saaliina muotovalion arvo. Valtakunnallisen Haukku-ottelun voitosta on mestaruus vuodelta 2017 eli hallitseva Suomen mestari.

Pirkko ja Sauli Halttusen omistaman koiran palkitsivat Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen ja toiminnanjohtaja Markku Mähönen.

Jukka Lindholm, Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri
puh. 050 321 8714

Tekstiä täsmenntty 11.6.: suomenpystykorva juhli vuonna 2017 olemassaoloaan 125-vuotisena rotuna.