Koska koirat liikuttavat omistajiaan ahkerasti, on Suomen Latu ry myöntänyt koiralle ja Suomen Kennelliitolle Vuoden liikuttaja -huomionosoituksen. Se jaettiin Suomen Ladun vuosikokouksessa 26.4.2020.

Tilastokeskus on arvioinut, että Suomessa on noin 700 000 koiraa. Ne liikuttavat omistajiaan päivittäin yli kaksi miljoonaa kertaa. Liikkuminen ja harrastaminen koiran kanssa tekee hyvää niin ihmiselle kuin ihmisen nelijalkaiselle kaverillekin.

- Koira liikuttaa suomalaisia säällä kuin säällä ja vie ulos kaiken ikäisiä, lisäten suomalaisten hyvinvointia niin hyvinä kuin huonoina hetkinä, toteaa Suomen Ladun puheenjohtaja Kirre Palmi.

- Olemme Kennelliitossa erittäin iloisia tästä huomionosoituksesta, kiittää Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Kennelliitto lähes 150 000 jäsenensä voimin toimii koirien ja koiraharrastuksen puolesta. Liiton toiminnan piirissä on reilusti yli 70 erilaista koiraharrastuslajia, joista jokainen voi löytää itselleen ja koiralleen parhaiten sopivan. Viime vuonna erilaisia koiraharrastussuorituksia oli yli 360 000.

Koiran kanssa voi harrastaa paljon myös vapaamuotoisesti. Kaikki koirat kaipaavat säännöllistä liikuntaa ja rodunomaista tekemistä.

- Meidän tehtävämme on tarjota koirille hyvä arki, jossa niiden tarpeet täyttyvät, painottaa Lehkonen.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
Harri Lehkonen