Suomen Kennelliitto ja Englannin Kennel Club yhdistävät voimansa kehittääkseen englantilaista ulkomuototuomarikurssia. Suomalainen koirasilmätesti tullaan liittämään osaksi Kennel Clubin uusimuotoista, vuonna 2019 käyttöön otettavaa ulkomuototuomarikoulutusta (Judges Competency Framework eli JCF).

Kaikilta tähän koulutukseen hakeutuvilta ensimmäisen tai seuraavan rotunsa arvosteluoikeuksia hakevilta henkilöiltä tullaan edellyttämään koirasilmätestin läpäisyä. Eye for a Dog -kurssin avulla varmistetaan, että ulkomuototuomarit ymmärtävät paremmin koiran rakennetta ja liikkeitä ja osaavat kuvailla niitä. Koirasilmätestissä ulkomuototuomarikokelaita pyydetään myös tunnistamaan eri koirarotuja.

Kurssiin kuuluu ennakoivia opintoja verkko-opintoina Kennel Club Academy’ssä. Sertifikaattioikeudet omaavat ulkomuototuomarit, jotka haluavat laajentaa arvosteluoikeuksiaan uusiin rotuihin, voivat suorittaa haluamansa määrän kurssiin liittyviä opintoja jo ennakkoon ennen loppukoetta.

– Olemme iloisia voidessamme kehittää ulkomuototuomarikurssia yhdessä Suomen Kennelliiton kanssa, sanoo Kennel Clubin hallituksen puheenjohtaja Simon Luxmoore. Suomalainen ulkomuototuomarikoulutus on hyvin perusteellisessa ja tehokkaassa maineessa. Olemme vakuuttuneita siitä, että tämä yhteistyömme tuottaa englantilaisille ulkomuototuomareille merkityksellistä koulutusta, ja myös näytteilleasettajat tietävät, että uudet ulkomuototuomarit ovat osoittaneet koulutuksessa tietämyksensä koiran rakenteesta.

Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen on myös tyytyväinen yhteistyöstä.

– Tämä auttaa kehittämään ulkomuototuomarityötä, joka on varmasti kaikkien maailman kennelliittojen tavoitteena. Olemme hyvin iloisia voidessamme auttaa uudenlaisen ulkomototuomarikoulutuksen kehittämisessä tällä tavoin.

Englannin Kennel Clubin ulkomuototuomaritoimikunta tuottaa ulkomuototuomarikoulutuksen tueksi videoita koirien rakenteesta ja liikkeistä, tietoa koiran eri osien arvostelusta sekä videomateriaalia siitä, mitä ulkomuototuomarilta vaaditaan, mitä kehätoimitsija tekee ja miten eri rotujen terveyttä arvioidaan. Lisää tietoa löytyy Kennel Club Academy’n verkko-oppimissivustolta www.kcacademy.org.uk.

Harri Lehkonen
Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja