Suomen Kennelliitto selvittää, kiertääkö Kennelliiton jäsenyhdistys Saksanpaimenkoiraliitto Kennelliiton sääntöjä ja ohjeita järjestämällä epävirallisia suojelukoiratapahtumia, joihin osallistuu Kennelliiton eettiseltä lautakunnalta seuraamuksia saaneita henkilöitä.

- Kaikessa koiraharrastustoiminnassa lähtökohtana tulee olla se, ettei koirien hyvinvointia vaaranneta missään tilanteissa. Edellytämme, että kaikki jäsenyhdistyksemme noudattavat tätä periaatetta. Siksi ei ole hyväksyttävää, että henkilö, joka on saanut Kennelliiton eettiseltä lautakunnalta seuraamuksia, voi jatkaa toimintaansa jäsenyhdistyksen suojelukoiratapahtumissa ilman vastaavanlaisia seuraamuksia, sanoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Esa Kukkonen.

Hallituksen puheenjohtaja Esa Kukkonen nostaa asian esille tänään tapaamisessaan Saksanpaimenkoiraliiton puheenjohtaja Sami Bäggströmin kanssa.

- Edellytämme, että Saksanpaimenkoiraliitto arvioi toimintaansa kriittisesti, ja tekee päätöksiä, joilla koirien väkivaltaisen kohtelun kulttuurille saadaan vihdoin piste, Kukkonen painottaa.

Helsingin Sanomat kertoi jutussaan 27.9.2023 Saksanpaimenkoiraliiton järjestämästä suojelukoiratoiminnasta, joka ei ole Kennelliiton alaista virallista koe- ja kilpailutoimintaa. Kennelliiton eettiseltä lautakunnalta seuraamuksia saaneet, Saksanpaimenkoiraliiton alaiseen toimintaan osallistuneet yksittäiset henkilöt pystyvät kiertämään Kennelliiton antamia toimenpidekieltoja tätä kautta, sillä he eivät ole saaneet Saksanpaimenkoiraliitolta toimenpidekieltoja.

Kennelliiton eettinen lautakunta määräsi tämän vuoden maaliskuussa 12 henkilölle tuntuvia seuraamuksia suojelukoirien väkivaltaisesta kohtelusta. Seuraamukset vaihtelivat useammasta vuodesta elinikäisiin toimintakieltoihin Suomen Kennelliiton omistamiin ja hallinnoimiin kokeisiin ja kilpailuihin. Kennelliitto valvoo seuraamusten noudattamista alaisessaan virallisessa koe- ja kilpailutoiminnassa. Jäsenyhdistysten järjestämän epävirallisen toiminnan valvomiseen ei ole olemassa samanlaisia työkaluja.

Erilaisten koiraharrastustapahtumien järjestäjien omavalvonnan mahdollistamiseksi pyritään jatkossa tarjoamaan parempia työkaluja, jotta tapahtumien järjestäjillä olisi tiedossaan, kuka on saanut Kennelliitolta toimenpidekiellon.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
Esa Kukkonen