Suomen Kennelliiton hallitus päätti kokouksessaan 4.3.2022 uusista toimenpiteistä Ukrainassa käynnissä olevan sodan vuoksi. Rajoitukset koskevat venäläisten ja valkovenäläisten tuomareiden ja näissä maissa asuvien koiranomistajien osallistumista Kennelliiton alaisiin koiraharrastustapahtumiin sekä näistä maista tulevien koirien rekisteröintiä Suomessa. Kennelliiton hallitus täsmensi päätöstään kokouksessaan 15.9.2022.

Olemme järkyttyneitä Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Suomen Kennelliitto tuomitsee sen voimakkaasti. Sodalla ei voiteta mitään.

Meidän voimakas ja järkähtämätön tukemme on Ukrainan kansan puolella tänä hirvittävänä hetkenä, kun heidän vapautensa ja itsemääräämisoikeutensa ovat vaarassa. Ilmaisemme erityisesti tukemme Ukrainan Kennelliitolle, sen jäsenille ja muille ystävillemme Ukrainassa. Ymmärrämme, että tilanne on hyvin vaikea myös venäläisille koiraharrastajille, jos he haluavat edistää rauhanomaista kansainvälistä yhteistyötä.

Suomen Kennelliitto ei lähetä edustajiaan Venäjällä tai Valko-Venäjällä järjestettäviin koiratapahtumiin tämän sodan vallitessa. Suomalaiset tuomarit eivät saa arvostella näyttelyissä, kokeissa ja kilpailuissa näissä maissa. Kehotamme myös suomalaisia koiraharrastajia olemaan osallistumatta koiraharrastustapahtumiin Venäjällä tai Valko-Venäjällä.

Venäläisten ja valkovenäläisten toimihenkilöiden ja koirien osallistumista Kennelliiton alaisiin koiratapahtumiin rajoitetaan. Venäjällä ja Valko-Venäjällä asuvat, kyseisten maiden kansalaiset eivät saa ilmoittaa koiriaan Kennelliiton alaisiin näyttelyihin, kokeisiin ja kilpailuihin, eivätkä näiden maiden tuomarit voi arvostella toistaiseksi Kennelliiton alaisissa tapahtumissa.

Suomen Kennelliitto keskeyttää 15.3.2022 alkaen Venäjän ja Valko-Venäjän rekisterissä olevien koirien rekisteröinnin. Kehotamme ennen 15.3.2022 Venäjältä ja Valko-Venäjältä tuotujen koirien omistajia rekisteröimään koiransa välittömästi Suomen Kennelliittoon, jos heillä on ollut tarkoitus rekisteröidä koira Suomeen.

Suomen Kennelliitto lahjoittaa 20 000 euroa FCI:n keräykseen, jolla tuetaan Ukrainan Kennelliittoa ja siellä olevia koiria.

Kuva: AP/Lehtikuva

Kennelliiton hallitus päivitti päätöstä kokouksessaan 15.9.2022: Hallitus päätti, että venäläisten ja valkovenäläisten toimihenkilöiden ja koirien osallistumista Kennelliiton alaisiin koiratapahtumiin rajoitetaan. Venäjällä ja Valko-Venäjällä asuvat, kyseisten maiden kansalaiset eivät saa ilmoittaa koiriaan Kennelliiton alaisiin näyttelyihin, kokeisiin ja kilpailuihin, eivätkä näiden maiden tuomarit voi arvostella toistaiseksi Kennelliiton alaisissa tapahtumissa.

Alkuperäinen uutinen on julkaistu 4.3.2022.