Koiratanssin yksilölajeissa suomalaiset menestyivät hienosti molemmissa koiratanssin lajeissa: Nadja Böckerman bordercollie Cabaroo Magma Flow'n kanssa voitti freestylen Pohjoismaiden mestaruuden pistein 55,46. Sanna Lipponen puolestaan bordercollie Saunajaakon Blitzen kanssa tuli heelwork to musicissa kolmanneksi pistein 52,60.

Heelwork to music -lajin voitto meni Ruotsiin Anna Larsson ja bordercollie Strandängens Flynn saivat 54,20 pistettä.

Koiramessuilla Helsingissä kisattiin koiratanssin Pohjoismaiden mestaruudesta koko viikonlopun 15.-16.12.. Koiramessuviikonloppuna paikalla ovat olleet Pohjoismaiden parhaat koiratanssijat, ja koiratanssia on voinut seurata molempina messupäivinä Messukeskuksen Areenalla hallissa 1.

Lauantaina kilpailtiin Pohjoismaiden joukkuemestaruudesta koiratanssin molemmissa lajeissa: seuraamisessa musiikin tahdissa (Heelwork to music) sekä freestylessa ja sunnuntaina jännitettiin yksilösuorituksia. Lauantain parhaat kilpailijat molemmissa lajeissa jatkoivat sunnuntain yksilökilpailuun, jossa suomalaiset menestyivät hienosti.

Koiratanssikilpailuissa ohjaaja ja koira suorittavat tuomarin arvosteleman ohjelmakokonaisuuden musiikin tahdissa. Ohjelman tulee huomioida koiran erityisominaisuudet ja ilmentää koiran ja sen ohjaajan positiivista yhteistyötä. Taiteellisuutta ohjelmiin tuo ohjaajan pukeutuminen musiikkiin ja ohjelmaan sopivalla tavalla.

Tulokset:

Heelwork to music

1. Ruotsi Anna Larsson,  Border Collie   Strandängens Flynn, Flynn 54,20

2. Tanska Anja Christiansen, Border Collie Fæhunden's Queeny Las, Queeny 53,46

3. Suomi Sanna Lipponen, Border Collie Saunajaakon Blitzen, Rin 52,60

Freestyle

1. Suomi Nadja Böckerman, Border Collie Cabaroo Magma Flow, Flow 55,46

2. Ruotsi Nina Roegner, Australien Shepherd Dragonora Nymphadora, Moster 54,50

3. Ruotsi Elisabet Browaldh, Shapendoes Kummin Av Ulfsäter, Kummin 54,13

Kuvassa Suomeen menestystä tuoneet koiratanssijat Sanna Lipponen, bordercollie Saunajaakon Blitzen ja Nadja Böckerman, bordercollie Cabaroo Magma Flow. Kuva: Jukka Pätynen

Sankarikoirat palkittiin Koiramessuilla 16.12.

Kennelliitto myönsi vuonna 2018 Sankarikoiran arvon 18 koiralle. Lisäksi 11 koiraa sai kunniamaininnan tekemästään urotyöstä. Sankarikoiran arvon voi saada koira, joka on vaikuttanut merkittävästi siihen, että yksi tai useampi ihmishenki on pelastunut. Koira voi saada Kennelliiton kunniamaininnan myös muista sankariteoista.

Kennelliitto palkitsi Sankarikoirat Koiramessut-tapahtumassa sunnuntaina 16. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.

Sankarikoiran arvon saivat tänä vuonna labradorinnoutaja Aku, bokseri Alli, saksanpaimenkoira Brada, amerikanstaffordshirenterrieri Camo, saksanpaimenkoira Edi, monirotuinen Hessu, jämtlanninpystykorva Iska, pitkäkarvainen hollanninpaimenkoira Kaida, monirotuinen Lassi, kääpiösnautseri Lennart, lyhytkarvainen chihuahua Lily, keskikokoinen villakoira Milo, suomenpystykorva Piitu, novascotiannoutaja Sera, kultainennoutaja Soni, boerboel (ei FCI:n tunnustama rotu) Sumo, jackrusselinterrieri Täplä ja isovillakoira Turre.

Kunniamaininnalla palkittiin sileäkarvainen kettuterrieri Hertta, lyhytkarvainen saksanseisoja Jussa, whippet Kössi, espanjanvesikoira Lili, schipperke Mykkä, ceskyterrieri Onni, monirotuinen Siru, chihuahua Taika, monirotuinen Tiipero, berninpaimenkoira Viljo-Valdemar ja monirotuinen Ykä.

- Tänäkin vuonna Sankarikoirien tarinat osoittavat, kuinka monilla eri tavoilla koira voi auttaa ihmistä. Tällaiset positiiviset viestit koirien ja ihmisten hyvästä suhteesta ovat enemmän kuin tervetulleita, toteaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Kennelliiton hallitus otti käyttöön Sankarikoira-arvonimen ensimmäisen kerran vuonna 1997. Sankarikoira® on Kennelliiton rekisteröimä tavaramerkki.

Eniten Sankarikoiran arvoja on tänä vuonna myönnetty koirille, jotka löysivät apua tarvitsevan ihmisen. Koirat myös hakivat apua tilanteissa, joissa oli hengenvaara. Koirat pelastivat ihmishenkiä varoittamalla sairaskohtauksista ja hengenvaarallisista tilanteista kuten tulipalosta, räjähdyksestä tai häkämyrkytyksestä. Ne myös puolustivat ihmisiä eri tilanteissa ja auttoivat pelastamaan ihmisiä hukkumiselta.

Lennart ja muut Sankarikoirat palkittiin Koiramessuilla sunnuntaina 16.12. Kuva: Jukka Pätynen