Puolustusvoimien sotakoiratoiminta tukee puolustusvoimien tehtävien toteuttamista normaali- ja poikkeusoloissa. Koiria käytettään etenkin jäljitys- ja etsintätehtävissä sekä tarvittaessa voimankäyttövälineenä. Lisäksi osa koirista koulutetaan räjähde- ja huumausaine-etsintään.

Puolustusvoimissa palvelee tällä hetkellä noin 120 sotakoiraa. Käytössä on eri koirarotuja, joista tavanomaisimpina ovat saksanpaimenkoirat ja belgianpaimenkoirat. Koirat hankitaan pääsääntöisesti kotimaasta sekä Euroopasta. Ohjaajiensa kanssa palvelevat sotakoirat on sijoitettu joukko-osastoihin ympäri maata.

Koiria käyttävät ensisijaisesti henkilökuntaan kuuluvat sotilaspoliisit. Lisäksi koulutetaan varusmieskoiranohjaajia, joiden koulutus tähtää toimimiseen osana sotilaspoliisijoukkuetta henkilönetsintä- ja jäljentämistehtävissä.

Varusmiespalvelus koiranohjaajan tehtävässä on erittäin vaativaa ja vastuullista. Jokainen koiranohjaaja saa 1-2 nimikkokoiraa, joiden jaloittelusta ja hyvinvoinnista vastaa pääasiassa ohjaaja itse. Koiranohjaajamiehistö palvelee 255 vrk ja johtajat 347 vrk.

Tykistöprikaatissa valitaan sotakoiriksi hankittavat pennut, annetaan koiranohjaajille ja varusmiehille koulutusta erilaisiin koiranohjaajan tehtäviin sekä testataan koulutettujen koirien suorituskyky ja koulutustaso. Lisäksi Tykistöprikaatin Eläinklinikka kouluttaa koiranohjaajille koiran hoidon ja ensiavun perusteita sekä tutkii ja hoitaa sotakoiria tarvittaessa.

Katso Sotakoirat -video puolustusvoimien Youtube-kanavalla

Suomen Kennelliitto toimii tiiviissä yhteistyössä maamme hyötykoiratahojen kanssa. Kennelliiton yhteistyötahoina ovat niin virkakoirat kuin henkilökohtaiset hyötykoirat. Yhteistyön tarkoituksena on tuoda esiin koirien arvokas rooli yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten hyväksi. Kennelliitto täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Juhlavuonna esitellään kuukausittain hyötykoirataho. Kesäkuun teemana on sotakoirat.

Hyötykoirat esittelyssä vuonna 2014:

Tammikuu Tullilaitoksen koirakoulu (Kansainvälinen Tullipäivä 26.1.)
Helmikuu Rikosseuraamuslaitos
Maaliskuu Rajavartiolaitos (Rajavartiolaitoksen vuosipäivä maaliskuussa)
Huhtikuu Opaskoirakoulu (kansainvälinen opaskoirapäivä huhtikuun viimeinen keskiviikko)
Toukokuu Poliisikoirat (poliisitoiminnan ”aloituspäivä” Hector-koiran maahantulopäivä)
Kesäkuu Puolustusvoimat (Puolustusvoimien lippujuhla 4.6.)
Heinäkuu hyötykoiratoimikunnan esittely Maailman Voittaja 2014 -näyttelyssä
Elokuu Avustajakoirat