Ruotsin Kennelliitto on tänään perjantaina julkaissut tiedotteen, jossa se kritisoi Maailman Voittaja 2019 -koiranäyttelyn myöntämistä Kiinalle. Ruotsin Kennelliitto ottaa myös kantaa FCI:n päätöksentekoprosessiin, jossa kokeneet kennelliitot ovat menettäneet asemaansa suhteellisen pienille ja uusille kennelliitoille.

Ruotsin Kennelliitto kirjoittaa tiedotteessaan, että luottamus Kansainvälistä koiranjalostusliittoa FCI:tä kohtaan vahingoittuu, kun arvovaltainen Maailman Voittaja -koiranäyttely on myönnetty maahan, jossa teurastetaan ja syödään koiria.

FCI:ssä tapahtuneen kehityksen vuoksi Ruotsin Kennelliiton valtuustolle on tehty aloite siitä, voisiko liiton jäsenyyttä FCI:ssä muuttaa tai tulisiko FCI:stä jopa erota.

Ruotsin Kennelliitto pyytää Maailman Voittaja 2019 -näyttelyyn kutsuttuja ulkomuototuomareita ja osallistumista harkitsevia näytteilleasettajia huomioimaan Ruotsin Kennelliiton kannanoton.

Ruotsin Kennelliitto kertoo tiedotteessaan, että vuoden 2018 kansainvälisiä näyttelyitä ei toistaiseksi vielä anota FCI:ltä.

Myös Norjan Kennelliitto on ottanut voimakkaasti kantaa Kiina-asiaan. Se on toivonut, että eettisten syiden vuoksi päätös näyttelyn myöntämisestä Kiinalle kumotaan. Lisäksi liitto kehottaa näytteilleasettajia ja tuomareita boikotoimaan Kiinan näyttelyä. FCI on harkinnut rankaisevansa Norjaa, jos se ei peru lausuntojaan boikotista.

Ruotsi tiedotti perjantaina tukevansa Norjan oikeutta ilmaista omia ja jäsentensä mielipiteitä FCI:n päätöksistä. Ruotsin mielestä ei ole hyväksyttävää, että FCI uhkaa sen vuoksi Norjan Kennelliittoa rangaistuksilla. Ruotsi myös kannattaa Norjan tekemää esitystä FCI:lle koirien hyvinvoinnin edistämisestä. Asia tulee esille FCI:n Euroopan osaston kokouksessa syyskuussa.

Suomen Kennelliiton kannasta päättää hallitus

Maailman Voittaja -koiranäyttelyn isäntämaat valitaan FCI:n yleiskokouksessa. Kiinalle isännyys myönnettiin äänestyksen jälkeen Milanossa kesäkuussa. Kun kokouksessa äänestettiin isäntämaasta, Suomen Kennelliitto antoi äänensä Saksalle. Kiina kuitenkin sai riittävästi ääniä muilta jäsenmailta.

Suomen Kennelliiton hallitus käsittelee Kiina-asiaa ja FCI:n tilannetta seuraavassa kokouksessaan 27. elokuuta. Hallituksen kannanotosta tiedotetaan kokouksen jälkeen.

Ruotsin Kennelliiton kannanotto ruotsiksi

Lisätietoja: