Suomi saa kunnian järjestää historian ensimmäiset FCI:n rally-tokon MM-kilpailut 28.-29.9.2024. Kilpailut järjestetään Liedossa Royal Canin Areenassa.

Rally-toko -maailman katse kääntyy kohti Suomea syksyllä 2024, kun Suomi saa kunnian järjestää FCI:n ensimmäiset rally-tokon maailmanmestaruuskilpailut. Historiallisen kilpailun järjestäjänä toimii Suomen Palveluskoiraliitto ja käytännön järjestelyistä vastaa Turun Seudun Agilityurheilijat. Kilpailun yhteydessä Suomessa pidetään myös FCI:n rally-tokotoimikunnan kokous.

Suomella on vankkaa kokemusta kansainvälisten arvokilpailuiden järjestämisestä. Suomi on toiminut järjestäjämaana muun muassa rally-tokon Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa vuonna 2022 sekä tokon Pohjoismaiden mestaruuskilpailussa vuonna 2021 ja maailmanmestaruuskilpailuissa vuonna 2014. Lisäksi joulukuun Koiramessuilla Helsingin Messukeskuksessa kilpaillaan koiratanssin Pohjoismaiden mestaruudesta.

Rally-toko on 2000-luvun alkupuolella Yhdysvalloissa kehitetty laji, joka yhdistää elementtejä tokosta, agilitystä ja koiratanssista. Rally-tokossa tärkeintä on ohjaajan ja koiran iloinen yhteistyö, ei niinkään seuraamisen pilkuntarkka paikka tai asennon millintarkka suoruus. Koiraa saa ohjata sekä suullisin käskyin että käsimerkein ja kannustaa koko suorituksen ajan. Rally-tokossa suoritetaan erilaisia liikkeitä (mm. istumista, seisomista, maahan menoa, seuraamista eri tempoilla ja erilaisin käännöksin) tehtäväkylttien määräämässä järjestyksessä, tuomarin suunnittelemalla radalla. Tutustu rally-tokoon tarkemmin täällä.