Pohjoismaisen Kennelunioni PKU:n työvaliokunta kokoontui 29. maaliskuuta Kööpenhaminassa. Kokouksessa päätettiin muun muassa uusien pohjoismaisten valionarvojen käyttöönotosta ja perustettiin uudelleen metsästysvaliokunta.

Kokouksessa keskusteltiin siitä, miten PKU voisi toimia kustannustehokkaammin, tarvitaanko kaikkia nykyisiä toimikuntia, ja voitaisiinko osa kokouksista pitää jatkossa etäkokouksina.

Yhteistyö koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi herätti paljon keskustelua

Kokouksessa keskusteltiin siitä, miten yhteistyötä eläinlääkärien kanssa voitaisiin kehittää PKU-maissa. Toiveena on, että kennelliitot saisivat enemmän tietoa käyttöönsä eläinlääkärien havaitsemista terveysongelmista ja liioitelluista piirteistä. Muun muassa tietosuoja kuitenkin rajoittaa tietojen antamista.

Kokouksessa keskusteltiin myös siitä, miten lyhytkalloisten koirien kallojen ja kuonon suhdetta (niin sanottu CFR-mittaus) mitataan käytännössä eri Pohjoismaissa, ja millainen arviointiasteikko on. Ruotsin Kennelliitto esitteli asiaa, jonka käsittelyä jatketaan työvaliokunnan seuraavassa kokouksessa.

Koiran rokotustietojen saaminen näkyviin sähköisesti puhutti myös työvaliokuntaa. Suomen Kennelliiton Omakoira-applikaatio herätti suurta kiinnostusta.

Lisäksi keskusteltiin siitä, miten koirien terveysasioita edistetään PKU:ssa ja kahdeksan suuren eurooppalaisen kennelliiton välisessä yhteistyössä. Suomen syyskuussa isännöimässä seuraavassa kokouksessa on tarkoitus keskustella muun muassa BOAS-testeistä ja niiden arviointiluokituksista sekä kansainvälisestä International Partnership For Dogs -yhteistyöstä.

PKU haluaa ottaa käyttöön pohjoismaiset juniori- ja veteraanivalionarvot

PKU:n näyttelytoimikunta on esittänyt pohjoismaisten juniori- ja veteraanimuotovalionarvojen käyttöönottoa. PKU:n työvaliokunnan enemmistö hyväksyi esityksen. Tarkoitus ottaa uudet valionarvot käyttöön vuoden 2024 alusta.

PKU on myös perustamassa työryhmää, joka pohtii pohjoismaisten näyttelysääntöjen yhtenäistämistä ja tuomarikoulutusta. Toimikunta tuo esityksen työvaliokunnan syksyn kokoukseen. Suomen työryhmässä edustaa Kennelliiton hallituksen varapuheenjohtaja Kimmo Mustonen.

Työvaliokunta hyväksyi Rally-tokon Pohjoismaidenmestaruuskilpailujen uudet säännöt sillä muutoksella, että varakoira ei matkusta kilpailuun. Myös ilmoittautumismaksua tarkistettiin. Tanskan Kennelliitto viimeistelee sääntömuutoksen.

Kokouksessa keskusteltiin Pohjoismaisten mestaruuskilpailujen kulujen jakamisesta ja muun muassa ilmoittautumismaksuista. Tanskan ja Norjan Kennelliittojen edustajat tuovat PKU:n työvaliokunnalle esityksen yhtenäisistä pohjoismaisista käytännöistä.

PKU:n metsästysvaliokunta perustetaan uudelleen

Kokouksessa keskusteltiin pitkään metsästyskoirakokeista ja niiden säännöistä eri Pohjoismaissa. PKU:n metsästysvaliokunta päätettiin perustaa uudelleen. Valiokuntaa tulee vetämään Norjan Kennelliitto. Jäsenmaat ilmoittavat ehdokkaansa valiokuntaan huhtikuun loppuun mennessä.

Kokouksessa sovittiin, että Suomen Kennelliitto sovittaa hirvikoirakokeiden valionarvosäännöt Ruotsin ja Norjan Kennelliittojen mallin mukaisiksi. Tavoitteena on, että suomalaiseen muotovalionarvoon vaadittavaksi käyttökoetulokseksi hyväksytään jatkossa myös kytketyllä koiralla suoritettu hirvikoe, joka on Norjassa hyvin yleinen.

Seuraava työvaliokunnan kokous on marraskuussa Oslossa

Kokouksessa sovittiin myös, että ensi vuodesta alkaen työvaliokunta kokoontuu lähikokoukseen vain kerran vuodessa. Muu työskentely hoidetaan etäyhteyksin Teamsilla.

PKU:n työvaliokunta kokoontuu seuraavan kerran Oslossa 14.-15.11.2023. Kevään 2024 kokous järjestetään etäkokouksena, ja syyskokouksen isäntämaa on Suomi.

Suomea kokouksessa edustivat Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Esa Kukkonen, varapuheenjohtaja Kimmo Mustonen ja Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen.