Koiran luonteen ja käyttäytymisen teemavuosi saa lisävahvistusta, kun Pirita Syrjänen aloittaa teemavuoden projektikoordinaattorina 2. maaliskuuta.

Pirita Syrjänen on koulutukseltaan metsätalousinsinööri ja hänellä on myös sihteerin ammattitutkinto. Tällä hetkellä hän opiskelee avoimessa yliopistossa tavoitteenaan tutkinto-oikeus biologian opintoihin. Hän ei epäröinyt lähteä mukaan niin sanotusti jo liikkuvaan junaan.

- Tehtäväkuvaus oli äärimmäisen mielenkiintoinen. Olen aina pitänyt Kennelliittoa mielenkiintoisena ja mahdollisena työnantajana. Nyt tarjolla oleva tehtävä sopi erinomaisesti opiskelusuunnitelmieni lomaan, hän kertoo.

Pirita Syrjänen

Koiran luonne ja käyttäytyminen kiinnostavat Piritaa sekä koirien kasvattajana että kouluttajana. Häntä kiinnostaa se, miten koira on lajina kehittynyt yhdessä ihmisen kanssa. Mikä on saanut juuri koiran valikoitumaan kaikista eläimistä ihmisen kumppaniksi, ja mitä tästä eteenpäin?

- Kaupungistuminen ja yhteiskunnan muutos vaativat muutoksia sekä koiran että ihmisen opitussa ja periytyvässä käyttäytymisessä. Tämän päivän perhekoiralta vaaditaan hyvin erilaista luonnetta kuin ihmisen apuna metsästäneeltä puolivilliltä kumppanilta.

Piritalla on kotona kaksi koiraa, joiden kanssa hän harrastaa muun muassa näyttelyitä ja hakua. Aiempien koirien kanssa hän on harrastanut monipuolisesti eri lajeja. Hän on myös kehätoimitsija.

Lisätiedot:

Kennelliiton henkilöstöpäällikkö