Paavo Leiviskän ja Marja Kontaksen omistama Pikkulehon Kiira oli kovassa iskussa suomenpystykorvien linnunhaukun SM-kisassa eli Haukku-ottelussa 19.–20.10.2013.

Perjantaina pohjoiskarjalainen vaaramaisema oli peittynyt paksuun lumivaippaan ja ensilumi sai lauantaiset linnut joko piiloon tai aroiksi. Sunnuntaina maastoihin lähdettiin pikkupakkasessa, kohtalaisen tuulen kohahdellessa. Haastavista olosuhteista huolimatta 3-vuotias Kiira teki molempina päivinä kelpo tuloksen ja sunnuntaisella 86 pisteen tuloksella vei kirkkaan voiton kilpakumppaneistaan.

Suomenmestaruutta tavoitteli kolmetoista koiraa, joista kaksitoista oli selvittänyt tiensä otteluun lohkovalintojen kautta etelästä, pohjoisesta, idästä ja lännestä. Kolmastoista osanottaja oli hallitseva Haukkukuningas Kotirovan Taiga, jonka uskomaton kolmen vuoden voittoputki katkesi Juuassa.

64. Haukku-ottelu järjestettiin Pohjois-Karjalassa, Juuassa, ja käytännön järjestelyistä vastasi Pohjois-Karjalan Pystykorvakerho ry. Haukkujen suojelijana toimi elokuvaohjaaja Markku Pölönen.

Haukku-ottelun tulokset

Haukku-ottelu Facebookissa

Haukku-ottelun voittaja Pikkulehon Kiira
Haukku-ottelun voittaja Pikkulehon Kiira.
Kuva: Heidi Lahtinen