Vuoden 2020 Kilpa-ottelu järjestettiin Toholammilla kauniissa syyssäässä 7.-8.11. Kaksipäiväisen ottelun ajokuninkaaksi kruunattiin Jaakko Ellalan Patopojan Ella. Ottelussa oli mukana yhteensä 13 koiraa, joista 12 eteni kilpailuun lohkokarsintojen kautta. Lisäksi mukana oli vuoden 2019 mestari puolustamassa titteliään. Vuoden 2020 Kilpa-ottelu oli järjestyksessään 80. ja järjestelyvastuussa oli tänä vuonna Keski-Pohjanmaan Ajokoirayhdistys. Ottelun keskuspaikkana toimi Hirvikosken maaseutuhotelli Toholammin Sykäräisten kylässä.

Kilpa-ottelu on yksi kolmesta Kennelliiton valtakunnallisista otteluista kotimaisille roduille. Muut ottelut ovat suomenpystykorvien Haukku-ottelu ja 14.-15.11. järjestettävä karjalankarhukoirien Hirvenhaukut-ottelu.

Voiton vuoden 2020 Kilpa-ottelussa nappasi Jaakko Ellalan Pajopojan Ella. Toiseksi ottelussa sijoittui vuoden 2019 mestari, Krister Sundholmin Lillsand Berta ja kolmannen sijan nappasi Kimmo Siuruaisen Meripojan Jura.

Kilpa 2020 kolme parasta
Vasemmalla tänä vuonna toiseksi sijoittunut, vuoden 2019 mestari Lillsand Berta, keskella vuoden 2020 Ajokuningas Patopojan Ella ja oikealla kolmanneks sijoittunut Meripojan Jura (Kuva: Keski-Pohjanmaan Ajokoirayhdistys)

Kilpa 2020 7.-8.11.2020, Toholampi

Tulokset

1. Patopojan Ella, yhteispisteet 178,58
2. Lillsand Berta, yhteispisteet 172,42
3. Meripojan Jura, yhteispisteet 170,50
4. Mujunmaan Karu, yhteispisteet 155,54
5. Meripojan Kamu, yhteispisteet 149,17
6. Kaspilanmäen Alma, yhteispisteet 148,46
7. Jamiskan Sulo, yhteispisteet 138,96
8. Riitasoinnun RR Siru, yhteispisteet 133,96
9. Hulivili, yhteispisteet 132,01
10. Pitkämetsän Mira, yhteispisteet 115,13
11. Metsätuuli Tuima, yhteispisteet 111,04
12. Puskajussin Jack, yhteispisteet 64,13
13. Karkelon Ice Man Hitsi Jr, yhteispisteet 36,04

Kuvia ja tunnelmia Kilpa-ottelusta voit katsoa tapahtuman Facebook-sivulta.