Kennelliiton hallitus päätti kokouksessaan 26.11.2021 selkäohjeen päivityksestä. Selkäohjeen kohtaan 4 tehtiin seuraavat muutokset:

Digitaaliset kuvat toimitetaan DICOM- muodossa sähköisesti Kennelliiton kuvien vastaanottojärjestelmän kautta.

Röntgenkuvausta varten koira on rauhoitettava tai nukutettava siten, että se on riittävän rento kuvauksen onnistumiseksi. Käytetyt valmisteet on merkittävä lomakkeeseen. Röntgenkuvat on kuvauksen yhteydessä merkittävä tavalla (rtg-teipillä/merkintälaitteella), jota ei jälkikäteen voida muuttaa. Röntgenkuvassa pakollisia tietoja ovat: päivämäärä, koiran rekisterinumero (tai TM-numero) sekä puolimerkki (puolimerkki kansainvälisesti tunnistettavana, esim. sin, dex, R, L) selällään otetuissa (VD) kuvissa.

Analogisia röntgenkuvia ei voi enää lähettää.

Koirien perinnöllisiä selkämuutoksia tutkitaan röntgenkuvauksilla ja muutokset luokitellaan jalostustiedon keräämistä varten. Suomen Kennelliitto hyväksyy virallisiksi ohjeen mukaisesti annetut lausunnot.

Lisätiedot:

Jalostustieteellisen toimikunnan esittelijä-sihteeri