Opetushallitus on 29.10.2020 julkaissut ohjeistuksen koulu- ja opetustyössä käytettäviä koiria varten. Kennelliiton lisäksi ohjeistuksen laatimisessa Opetushallitusta avustivat Allergia-, iho- ja astmaliitto ry, Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry sekä koulutuksen järjestäjän edustaja.

Kiinnostus koirien kanssa työskentelyyn on kasvussa kasvatustyön ammattilaisten parissa. Koira-avusteista toimintaa on sekä peruskouluissa että toiseen asteen oppilaitoksissa. Laadittu ohjeistus on kohdistettu opetustoimen johtajille, rehtoreille sekä opetushenkilöstölle sellaisiin tilanteisiin, joissa koira-avusteista toimintaa suunnitellaan oppilaitoksessa.

Opetuksen tai koulutuksen järjestäjä päättää koira-avusteisen toiminnan sopivuudesta kyseiseen oppilaitokseen sekä onko toiminnalle pedagogisia tai hyvinvointiin liittyviä perusteluita. Lisäksi huomioon tulee ottaa muun muassa oppilaiden terveys, esimerkiksi allergiat, astma ja muut terveydelliset seikat, ja koiran soveltuvuus koira-avusteiseen työskentelyyn tulee olla testattu oppilaitoksen oppilasprofiilin mukaisesti. Esimerkiksi silloin tällöin koululla käyvän koiran soveltuvuus voidaan testata Kennelliiton kaverikoiratoimintaan liittyvällä tai vastaavalla testillä. Tämä tarkoittaa sitä, että joitain yksittäisiä, esimerkiksi opettajien omia koiria voitaisiin testata kaverikoirien testeissä. Kennelliitto tiedottaa tarkemmasta ohjeistuksesta kun asia on käsitelty kaverikoiratyöryhmässä.

Lisää ohjeistuksesta voit lukea Opetushallituksen verkkosivuilta.