Kennelliiton hallitus hyväksyi kokouksessaan 14.6.2018 muutoksen näyttelysääntöjä täydentäviin ohjeisiin. Sen mukaan koiralle, joka käyttäytyy aggressiivisesti näyttelyalueella tai sen välittömässä läheisyydessä, ja puree ihmistä tai toista koiraa, voidaan antaa väliaikainen viiden vuorokauden mittainen näyttelykielto. Näyttelykiellon antaa ulkomuototuomari tai näyttelyohjaaja.

Muutosta näyttelysääntöjä täydentäviin näyttelysääntöjä täydentäviin ohjeisiin esitti Ulkomuototuomarit ry. Taustalla on huoli turvallisuudesta näyttelyissä. Muutos mahdollistaa sen, että vaarallisen vihainen koira voidaan sulkea välittömästi viideksi vuorokaudeksi tapahtumapäivästä lukien. Päätös koskee kaikkia tulevia näyttelyitä. Se on erityisen tärkeä tapahtumassa, jossa järjestetään useampi näyttely samassa yhteydessä.

Ilmoitus koiran aggressiivisesta käyttäytymisestä on tehtävä näyttelyn aikana näyttelytoimikunnalle. Ilmoitus tehdään Kennelliiton vahvistamalla lomakkeella, jonka ilmoituksen tekijä vahvistaa allekirjoituksellaan. Ilmoitukseen on pyrittävä saamaan myös aggressiivisen koiran omistajan tai haltijan lausunto sekä mahdolliset silminnäkijöiden nimet ja yhteystiedot, jotta tapahtumaan johtaneet syyt voidaan selvittää.

Näyttelytoimikunta toimittaa ilmoituksen heti näyttelyn päätyttyä Kennelliittoon koiran tietoihin kirjattavaksi. Näyttelyohjaajan tai näyttelytoimikunnan edustajan tulee tarkastaa heti kehien jälkeen, onko päivän aikana tehty raportteja koirien aggressiivisesta käytöksestä.

Ilmoituslomakkeesta menee tiedoksi kappale rotujärjestölle. Ilmoitus voidaan tehdä myös koirasta, joka on käyttäytynyt vihaisesti näyttelyalueella tai sen välittömässä läheisyydessä, vaikka sitä ei ole ilmoitettu kyseiseen näyttelyyn.

Muutos tulee voimaan 1.1.2019 alkaen.

Lisätiedot:
Kimmo Mustonen
Kennelliiton näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikunnan puheenjohtaja
kimmo.mustonen@kolumbus.fi
puh. 0400 914 423

Tekstiä on muokattu 26.6.218: Päätös koskee näyttelysääntöjä täydentäviä ohjeita ja kaikkia niitä näyttelyitä, jotka järjestetään viiden päivän kuluessa tapahtumapäivästä

Voit olla kiinnostunut myös näistä