Kennelliiton jalostustieteellinen toimikunta päätti kokouksessaan 19.10.2021, että newfoundlandinkoirille hyväksytään PEVISA:n (Perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelma) mukainen auskultaatiotulos jalostustietokantaan.

Newfoundlandinkoirien PEVISAssa pentujen rekisteröinnin ehtona on, että pentujen vanhemmilla tulee ennen astutusta olla vähintään 18 kk iässä annettu lonkkakuvauslausunto ja kyynärkuvauslausunto sekä laaja rodunomainen sydäntutkimuslausunto (UÄ+EKG). Sydäntutkimuslausunto on voimassa 36 kk. Tämän jälkeen voidaan koiralle hyväksyä auskultaatiotulos, joka ei osoita sairauden merkkejä. Auskultaatio on voimassa 36kk. Mikäli auskultaatiossa todetaan sivuääni, tulee koiralle tehdä laaja rodunomainen sydäntutkimus (UÄ+EKG). Koiraa, jolla on todettu perinnöllinen sydänsairaus ei saa käyttää jalostukseen.

Seuraaville roduille ei tallenneta pelkkiä sydämen auskultaatiotutkimuksia, vaan koirille tulee tehdä sydämen ultraäänitutkimus.

• bernhardinkoirat
  • dobermanni