Janne Helon omistama 2-vuotias suomenpystykorvanarttu Mettokumpareen Hilma Bertta on vuoden 2015 Haukku-ottelun voittaja. Suomenpystykorvien Haukku-ottelu järjestettiin 17.–18.10. Juupajoella. Kokeen käytännön järjestelyistä vastasivat Hämeen Pystykorvakerho ry ja Mäntän Seudun Koirakerho ry.

Mettokumpareen Hilma Bertta voitti ottelun 85 pisteellä, kun toiseksi tullut Kotirovan Riku sai 76 pistettä. Kolmanneksi kilpailussa suoriutui Tuiskunevan Tarmo 70 pisteellä. Viime vuonna voittanut Marjakankaan Hovin-Hiisu tuli kilpailussa viidenneksi ja palkittiin parhaasta teerihaukusta. Mettokumpareen Hilma Bertta voitti mestaruuden lisäksi myös Parhaan ukkometson haukun ja valioitui Suomen käyttövalioksi.

Pystykorvien linnunhaukun Suomen mestaruutta tavoitteli kolmetoista koiraa, joista kaksitoista selvitti tiensä otteluun lohkokarsintojen kautta etelästä, pohjoisesta, idästä ja lännestä. Kolmastoista osallistuja oli hallitseva Haukkukuningas Marjakankaan Hovin-Hiisu.

Haukku-ottelu järjestettiin nyt 66. kerran.