Metsästyslain mukainen koirien kiinnipitoaika päättyy koko maassa torstaina 20. elokuuta. Lain mukaan koirat on pidettävä kytkettyinä maaliskuun alusta aina elokuun 19. päivään asti.

Kennelliitto haluaa muistuttaa, että myös kiinnipitoajan ulkopuolella koiran vapaana pitämiseen on oltava maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupa. Luvallisesti vapaana olevan koiran tulee kuitenkin aina olla omistajan hallittavissa. Luonnonsuojelualueilla kielto koiran vapaana pitämiseen on ympärivuotinen.

Koiranomistajan pitää myös huomioida, että järjestyslain mukaan koira on aina pidettävä kytkettynä taajamassa. Koiran vapaana pitäminen on sallittua ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa ja suljetuilla piha-alueilla. Vapaana olevan koiran tulee aina olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Lisäksi järjestyslaki määrää, että koiraa ei saa päästää kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle. Koiraa ei saa viedä yleisille uimarannoille, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille tai yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, ellei sitä ole erikseen sallittu. Poikkeuksena ovat merkityt koiraladut.

Vastuullinen koiranomistaja tuntee koiraetiketin ja noudattaa sitä, jotta koiran kohtaamiset niin lajitovereiden, muiden eläinten kuin ihmistenkin kanssa sujuvat mahdollisimman sujuvasti.

Luoksetulo on tärkeimpiä asioita, mitä omistaja voi koiralleen opettaa. Se saattaa joskus jopa pelastaa koiran hengen. Koiralle on tärkeä opettaa luotettava luoksetulo jo pennusta pitäen. Vinkkejä luoksetulon opettamiseen löytyy esimerkiksi hankikoira.fi-sivulta.

Jahtimedian tekemän selvityksen mukaan metsälle suuntaa tänä vuonna reilut 83 000 koiraa. Suomessa suosituimpia metsästyskäytössä olevia koirarotuja ovat suomenajokoira ja jämtlanninpystykorva. Jahtimedian tekemä selvitys on luettavissa täällä.

Lisätiedot:

Koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri