Kai Rautiaisen suomenpystykorva Marjakankaan Martta on tuore linnunhaukun suomenmestari. Haukku-ottelu kilpailtiin viikonloppuna 4.-6. lokakuuta Pohjanmaan Vöyrillä, jossa pystykorvien Suomen mestaruudesta kilpaili 13 koiraa, joista 12 koiraa eteni kilpailuun lohkokarsintojen kautta. Niiden lisäksi kilpailussa oli mukana vuoden 2018 mestari Karahkan Eka-Essi. Haukku-ottelu järjestettiin tänä vuonna 70. kerran.

Haukku-ottelu on yksi kolmesta Kennelliiton valtakunnallisista otteluista kotimaisille koiraroduille. Suomenajokoirien Kilpa ja karjalankarhukoirien Hirvenhaukut-ottelu järjestetään marraskuussa.

Kaksipäiväisen ottelun keskuspaikkana kokeessa toimi Hotelli Norrvalla. Vuoden 2019 Haukku-ottelun järjestämisvuorossa oli Vaasan kennelpiiri/Vasa kenneldistrikt ja kokeen käytännönjärjestelyistä vastasi Österbottens Spetsklubb r.f.

Haukkuottelu2019

Kai Rautiaisen Marjakankaan Martta (keskellä) on tuore linnunhaukun suomenmestari. Vasemmalla hopeaa haukkunut Saitan Sepe ja oikealla pronssille kivunnut Koppelokankaan Hilla. Kuva: Heidi Lahtinen

Haukku-ottelun 2019 tulokset:
1. M-19 spn Marjakankaan Martta FI49729/17, om. Kai Rautiainen, Äänekoski 98p.
2. spu Saitan Sepe FI27799/12, om. Tapio ja Tatu Tolppanen, Kuopio 93p.
3. spn Koppelokankaan Hilla FI33211/11, om. Elina, Antti ja Maritta Vasarinen, Vihti 78p.
4. spn Soidinsalon Nelli FI24017/16, om. Erkki Väliheikki, Jalasjärvi 76p.
5. spn Luppoaika Sapuneito FI35397/14, om. Ville Ylläsjärvi, Rovaniemi 71p.
6. spu Sulkamäen Jeri FI16306/14, om. Juha Lilja, Vantaa 69p.
7. spn Tolkan Hitin-Hevi FI29071/17, om. Pirjo Appelgren, Kuhmo 58p.
8. spn Linda FI34220/12, om. Matti Välimaa, Kangasala 56p.
9. spn Rantarinteen Taiga FI23433/14, om. Niko Lindholm, Helsinki 55p.
10. spn Lampelan Taiga FI52214/14, om. Ville Paldanius, Siilinjärvi 45p.
11. spn Kajs Vita Björnens Chikka FI14314/16, om. Raimo ja Outi Johansson, Tornio 43p.
12. spu Pettukangas Rokka FI12317/16, om. Reino Korpela, Lapua 37p.
13. spn Karahkan Eka-Essi FI22432/13, om. Sauli ja Pirkko Halttunen, Siilinjärvi 22p.

Haukku-ottelun Facebook-sivulta löytyy kuvia ja lyhyitä videohaastatteluita tapahtumapaikalta. Myös Instagramista löytyy kilpailusta kuvia tunnuksella @haukkuottelu.

Lisätietoja Haukku-ottelusta ja koetoimikunnan tiedot löytyvät Suomen Pystykorvajärjestön sivuilta. Lue lisää Koiramme-lehden verkkosivuilta.