Kennelliiton rekisteröintitilastojen mukaan Suomessa rekisteröitiin viime vuonna eniten labradorinnoutajia. Toiseksi suosituin rotu oli saksanpaimenkoira ja kolmanneksi suosituin kultainennoutaja. Vuonna 2012 Suomessa rekisteröitiin yhteensä 49 743 koiraa.

Vuonna 2012 kymmenen suosituimman koirarodun listalla tapahtui vähän muutoksia edellisvuoteen nähden. Labradorinnoutaja ja saksanpaimenkoira pitivät paikkansa listan kärkisijoilla. Viime vuoden kolmanneksi suosituimmaksi roduksi nousi kultainennoutaja, joka oli edellisvuonna sijalla neljä. Kolmannella sijalla ollut suomenajokoira putosi vuonna 2012 neljänneksi.

Vuonna 2012 jämtlanninpystykorva, suomenlapinkoira, harmaa norjanhirvikoira ja shetlanninlammaskoira olivat edellisvuoden tapaan sijoilla 5–8. Kääpiösnautseri nousi kymmenenneltä sijalta viime vuoden yhdeksänneksi suosituimmaksi roduksi ja kymmenenneksi putosi edellisvuoden yhdeksänneksi suosituin jackrussellinterrieri.

Kolmen suosituimman rodun rekisteröintimäärät nousivat vuonna 2012. Viime vuonna rekisteröitiin 242 labradorinnoutajaa enemmän kuin vuonna 2011.

– Labradorinnoutaja on monipuolinen koira ja se sopii niin metsästyskäyttöön kuin muihin harrastuksiinkin. Se on myös koulutettavuudeltaan hyvä, Kennelliiton viestintäpäällikkö Kaija Unhola kertoo suosion taustoista.

Etenkin suomenajokoiran ja suomenlapinkoiran rekisteröinnit laskivat vuonna 2012. Viime vuonna rekisteröitiin 102 suomenajokoiraa ja 170 suomenlapinkoiraa vähemmän kuin vuonna 2011.

Kaiken kaikkiaan koirien rekisteröintimäärät laskivat Suomessa vuonna 2012. Viime vuonna rekisteröitiin yhteensä 49 743 koiraa. Vastaava luku vuonna 2011 oli 50 002.

Suomen suosituimmat rodut vuonna 2012:
1. labradorinnoutaja 1973 (1731 vuonna 2011)
2. saksanpaimenkoira 1752 (1683)
3. kultainennoutaja 1535 (1490)
4. suomenajokoira 1475 (1577)
5. jämtlanninpystykorva 1302 (1347)
6. suomenlapinkoira 1155 (1325)
7. harmaa norjanhirvikoira 1099 (1025)
8. shetlanninlammaskoira 1067 (991)
9. kääpiösnautseri 989 (879)
10. jackrussellinterrieri 954 (982)

Vuoden 2012 rekisteröintejä ja koira-alan trendejä käsitellään tarkemmin 17. tammikuuta ilmestyvässä Koiramme-lehdessä ja Kennelliiton tiedotteessa.

Lisätietoja:
Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry.
Viestintäpäällikkö Kaija Unhola

Voit olla kiinnostunut myös näistä