Tommi Ruokosuon omistama karjalankarhukoira Kuohukorven Missi oli jälleen voittamaton karjalankarhukoirien vuosittaisessa Hirvenhaukut-ottelussa Posiolla 16.-17.11.2013.

Karjalankarhukoirien Suomen Mestaruudesta oli kilpailemassa 12 lohkojen kautta paikan saavuttanutta koiraa sekä viimevuotinen Hirvikuningas Kuohukorven Missi sekä vuoden 2013 Hirvikuningatar Karhuvittikon Evita. Lauantaina osallistuvat koirat haukkuivat kahdeksan hirvenhaukkujen ykköstulosta, vaikka keli ei ollutkaan koirien kannalta kovin hyvä. Karkea ja jäinen lumenpinta aiheutti sen, että lähes kaikilla koirilla oli käpälien kanssa ongelmia. Lauantain tulosten julkistusten jälkeen voitiinkin todeta, että kaikki oli vielä auki kuninkuutta ajatellen.

Sunnuntaiaamuna Posion maastoissa satoi vettä ja alkuun näyttikin siltä, että keli olisi ollut koirille parempi. Sää alkoi kuitenkin jäähtyä ja lumen pinta jäätyi uudelleen. Tämä oli todella harmillista, mutta kuitenkin sunnuntainakin saavutettiin neljä ykköstulosta. Lauantain tulostaso oli kokonaisuutena parempi ja Kuohukorven Missi kruunattiin nyt kolmatta kertaa Hirvikuninkaaksi 93 pisteen tuloksella. Kärkisijojen suhteen pisteet olivat hyvin tasaiset ja loppujen lopuksi sijoitukset ratkesivat yhteistyöpisteillä.

Hirvenhaukut-ottelu 2013 järjestettiin tänä vuonna 57. kerran. Hirvenhaukut käytiin Lapin kennelpiirissä ja järjestävinä yhdistyksinä olivat Lapin Karhukoirayhdistys ry sekä Posion Kennelkerho ry.

Hirvenhaukut on Suomen Kennelliiton valtakunnallinen karjalankarhukoirien SM-kilpailu ja se käydään kaksipäiväisenä paremman päivän tuloksen ratkaistessa voittajan. Aiemmin tapahtuma tunnettiin nimellä Kuninkuushaukut ja vielä nykypäivänä Mestaruuden voittanutta koiraa puhutellaan Hirvikuninkaana.