Kennelliiton jalostustieteellinen toimikunta hyväksyi rotuyhdistyksen anomuksen kooikerhondjien IDD-kuvausten aloittamisesta. Kooikerhondjeille annetaan Kennelliiton IDD-lausuntoja, eli lausuntoja kalkkeutuneista välilevyistä 15.4.2024 alkaen.

IDD:stä eli kalkkeutuneista välilevyistä voi saada lausunnon 24 kuukautta täyttänyt koira. Kuvaushetkellä yli 2-vuotias koira ei voi saada selkälausuntoa ilman, että lausuntoon sisältyy myös IDD-lausunto, ja koirasta tulee ottaa kuvat myös IDD-lausuntoa varten.

Mikäli koiralla on ennen 15.4.2024 vähintään 2-vuotiaana saatu Incoc-palvelun lausunto kalkkeutuneista välilevyistä, voidaan lausunto tallentaa koiralle omistajan toimittaessa allekirjoitetun suostumuslomakkeen tulosten siirrosta osoitteeseen terveystulokset@kennelliitto.fi  Suostumuslomakkeen löydät täältä.

Mikäli yli 2-vuotiaana kuvattu koira on saanut Kennelliiton laajan selkälausunnon (LTV, SP ja VA) ennen 15.4.2024 eikä sillä ole aiempaa Incoc-palvelun kautta saatua IDD-lausuntoa, voi koiranomistaja pyytää ilman erillistä maksua tarkistamaan, ovatko aiemmin toimitetut ja lausutut kuvat riittävät myös IDD:n lausumiseen. Pyyntöjä aiemmin lausuttujen kuvien tarkistamisesta otetaan kooikerhondjien osalta vastaan 15.4.2024 alkaen sähköpostitse osoitteeseen terveystulokset@kennelliitto.fi Mikäli IDD:tä ei ole mahdollista lausua aiemmin toimitetuista ja lausutuista kuvista, tulee koira kuvauttaa IDD-tuloksen saamiseksi uudelleen ja lausuntoa varten tulee tilata uusi lähete.

Lisää tietoa selkälausunnoista löytyy täältä.

Lisätiedot:

Jalostustieteellinen toimikunta