Kennelliiton kouluttamat hyvinvointineuvojat kiersivät ensimmäistä kertaa koiranäyttelyssä neuvomassa koirien hyvinvoinnista Koiramessuilla 16.–17. joulukuuta. Lisäksi he palkitsivat viikonlopun aikana Kiva koirakko -palkintoruusukkeilla koirakoita, joista välittyi koirakon yhdessä harrastamisen ilo.

Koirien hyvinvointineuvojat ovat Kennelliiton kouluttamia kennelneuvojia, joiden tehtävänä on seurata, miten näytteilleasettajat huomioivat koirien hyvinvoinnin koiranäyttelyssä. Hyvinvointineuvojat neuvovat ja opastavat näytteilleasettajia, ja tarpeen vaatiessa myös puuttuvat epäkohtiin koiran hyvinvoinnissa. Lisäksi he jakavat Kiva koirakko -palkintoruusukkeita kohtaamilleen koirakoille, joilla näyttää selvästi olevan mukava, leppoisa päivä näyttelyssä. Kaksi hyvinvointineuvojaa kiersi Koiramessuilla aamupäivän ja iltapäivän vuorossa.  Kiva koirakko -palkintoruusukkeita jaettiin 25.

Hyvinvointineuvojat tarkastelevat koiranäyttelyissä toteutuvaa koirien hyvinvointia. Koiraa tulee käsitellä koko näyttelypäivän ajan kauniisti, ja esimerkiksi koiraa nostettaessa sen koko runkoa tulee tukea. Koiran kovakourainen käsittely ei ole missään tilanteessa sallittua. Lisäksi koirat tulee esittää ilman kiskomista löysällä hihnalla. Hyvinvointineuvojat muistuttavat myös riittävän tilavan häkin varaamisesta koiralle, jossa koiran on mahdollista levätä näyttelypäivän aikana. Näyttelypäivän tulisi olla koiralle päivä, jonka se viettää omistajansa kanssa yhdessä. Kuvia koiran hyvinvointia tukevista ohjeista julkaistiin Koiramessujen verkkosivuilla ja näyttelykirjeessä. Kuvat olivat myös esillä viikonloppuna Messukeskuksen opastetauluissa.

Klikkaa kuvat auki nähdäksesi ne suurempana.

Hyvinvointineuvojien kokemuksia Koiramessuilta

Koirien hyvinvointineuvojat otettiin messuilla vastaan hyvin. Pääasiassa hyvinvointineuvojien tekemät havainnot olivat positiivisia ja käydyt keskustelut hyvähenkisiä. Kehuja annettiin ja otettiin vastaan tilanteissa, joissa koirien tarpeet oli huomioitu esimerkillisellä tavalla. Konkreettinen toiminta koirien hyvinvoinnin parantamiseksi koiranäyttelyissä sai paljon kiitosta näytteilleasettajilta viikonlopun aikana.

Kiva koirakko -palkintoruusukkeen saivat 25 koirakkoa. Palkinnon myöntämisen perusteina olivat muun muassa koirakon iloinen yhdessäolo, rento esittäminen löysällä hihnalla, koiran palkitseminen ja kiittäminen kehän jälkeen tuloksesta riippumatta sekä kaunis käsittely koiraa valmistellessa kehää varten. Lisäksi hyvinvointineuvojat palkitsivat näytteilleasettajia, jotka olivat varanneet koirilleen riittävän tilavia ja ilmavia häkkejä, joissa koiran oli mukava olla. Näytteilleasettajat eivät jättäneet tilanteissa koiriaan yksin ja huomiotta, ja jokaisesta palkitusta koirakosta huokui yhteinen ilo. Esimerkillisiä tilanteita oli ilahduttavan paljon, ja hyvinvointineuvojat kiittäväkin näytteilleasettajia koirien hyvinvoinnin huomioimisesta.

- Yleisesti ottaen meidät koettiin positiivisena asiana ja koirista pidettiin hyvää huolta. Näytteilleasettajat toivoivat, että toimintaa jatketaan ja laajennetaan myös Koiramessujen jälkeisiin koiranäyttelyihin, eräs hyvinvointineuvojista kiteyttää.

Koiramessujen 2023 aikana Kiva koirakko -tunnustuksella palkitut koirakot:

O’Zone Åsiris, dobermanni

om. Emilia Bodbacka

Thorbjørn ja Signe, broholminkoirat
om. Iida Dahlman ja Anu Koivula

Eddieponkens Bessa ja Jasmina Dream’s Of Cathrine isosveitsinpaimenkoirat sekä Kalotta Vom Mettinger Land, entlebuchinpaimenkoira
om. My Wester & Niklas Bergström, Ruotsi

Aprilmist Pick-Up-Point, cavalier kingcharlesinspanieli
om. Merja Karsikko

Kaatajannevan Korinna, karjalankarhukoira
om. Tarja Hirvi

Sakste Ruuge Ruudi, eestinajokoira
om. Tanja Hinkkanen

Zhigatsey Klarissa, tiibetinspanieli
om. Mona Frejborg

Adelmas Dragon’s Tooth, amerikankarvatonterrieri
om. Satu Junnila

Kerslake Finnlay, skotlanninhirvikoira
om. Carina Engman & Ann-Mari Strahl

Upwards Joy Of My Life & Upwards You Raise Me Up, labradorinnoutajat
om. Rita Nygård

Adavalls Eleganta Emilie, Adavalls Qyra Quiring, Adavalls Nora Nattens Drottning, länsigöötanmaanpystykorvat
om. Helena Määttänen, Ada Walder & Sonja Kosonen

Bellomis Onyx, mäyräkoira, karkeakarvainen
om. Susanne Segersten, Ruotsi

Alavanmaan Bianca ja Betsy Been After Party, bourbonnaisinseisoja
om. Essi Bogdanoff

Karvin Kultahiutale, kultainennoutaja
om. Viivi Laine

Stablemaster’s Northern Highlight, suursnautseri, musta
om. Natalie Lehtoranta

Cocopops Atipamezole, rhodesiankoira
om. Sanni Kuivasto

Kokonaisuudessaan messuviikonloppu sujui hyvin ja hyvinvointineuvojat saivat positiivista palautetta. Hyvinvointineuvonnan ensimmäinen kokeilu oli menestyksekäs ja toimintaa kehitetään. Yhdessä teemme koiraharrastuksesta vastuullisemman!