Koirien hyvinvointiin kiinnitetään erityistä huomiota Koiramessuilla ja sen yhteydessä järjestettävissä koiranäyttelyissä. Kaikkiin koiran hyvinvointia ja terveyttä uhkaaviin tilanteisiin puututaan ja niihin suhtaudutaan vakavasti.

Kennelliiton näyttelysääntöjen mukaan koirien hyvinvoinnin on oltava koiranäyttelyissä aina etusijalla, ja näytteilleasettajan tulee huolehtia koiransa hyvinvoinnista ja hyvästä kohtelusta. Ilmoittaessaan koiransa näyttelyyn näytteilleasettaja sitoutuu noudattamaan näitä sääntöjä. Näytteilleasettaja voidaan poistaa näyttelystä, jos sääntöjä ei noudateta ja koiraa kohdellaan huonosti.

Kennelliitto muistuttaa, että koiranäyttelyn ulkomuototuomarin tulee puuttua tilanteeseen, jossa näkee koiraa kohdeltavan huonosti. Minkäänlaista koiran hyvinvointia tai terveyttä uhkaavaa käytöstä ei saa hyväksyä.

Koiran hyvinvointi ja terveys huomioidaan myös koiraa arvosteltaessa. Tuomarin tulee kiinnittää huomiota mahdollisiin liioiteltuihin piirteisiin ja virheisiin, jotka voivat heikentää koiran perusrakennetta ja terveyttä. Myös liioiteltuun koiran esittämiseen tai ulkomuodon kunnostamiseen pitää puuttua.

Lisätietoja:

Miia Lahti