Maanantaina 24.4.2023 vietettiin valtakunnallista Koiranpäivää. Tänä vuonna Suomen Kennelliitto kutsui kaikki koiranomistajat, yritykset, yhteisöt ja organisaatiot rakentamaan yhdessä koiraystävällistä Suomea. Koiranpäivää vietettiin nyt jo 17. kerran.

Suomessa on Taloustutkimuksen helmikuussa 2023 julkaistun arvion mukaan noin 800 000 koiraa. Joka viidennessä taloudessa on koira. Koiranomistajan arkea helpottaa se, että koira on tervetullut eri paikkoihin, ja koiran kanssa pääsee liikkumaan helposti paikasta toiseen myös julkisissa liikennevälineissä.

Kennelliitto haastoi koiranomistajat, koiraharrastusporukat ja Kennelliiton jäsenyhdistykset mukaan #Laumaliikkuu-lenkille. Kennelliiton verkkosivuille koottiin tapahtumalistaus ilmoitetuista Koiranpäivän tapahtumista. Listalta löytyi yhteensä 46 tapahtumaa 49 eri paikkakunnalta. Koiranpäivänä järjestettiin muun muassa yhteislenkkejä, lajiesittelyjä, luku- ja kaverikoirien tapaamisia, opas- ja kipukoirien esittely ja match show.

Kennelliiton Koiranpäivän Facebook-sivulla jaettiin vinkkejä siitä, mitä koiran kanssa voi tehdä metsälenkillä

helsingin vinttikoirakerhon koiranpäivän 2023 yhteislenkki

Helsingin Vinttikoirakoirakerho ry:n yhteislenkillä osallistujat pääsivät nauttimaan kauniista kevätsäästä.

tullikoirat koiranpäivä 2023

Tullikoira Uhma esiintyi Tullin julkaisemalla videolla, jolla näytettiin esimerkkiä siitä, miten lenkin varrelta löytyviä kohteita voi hyödyntää koiran aktivoimiseen ja kehonhallinnan kehittämiseen.

Maanantaina vietettiin ensimmäistä kertaa Ota koira mukaan töihin -päivää. Kennelliitto kannusti koiranomistajia keskustelemaan koiran vaikutuksesta työelämässä, ja työpaikkoja siihen, että työntekijät saivat yhdessä sovituilla ehdoilla tuoda koiran mukaan työpaikalle Koiranpäivänä. Ota koira mukaan töihin -päivän tunnelmia jaettiin ahkerasti sosiaalisessa mediassa. Kennelliiton somekanavilla julkaistulla videolla pääsi myös kurkkaamaan Kennelliiton toimistokoirien päivään.

siskosten vihannestila 1 koiranpäivä 2023
siskosten vihannestila 2 koiranpäivä 2023

Satakunnan Kansa kävi tutustumassa Siskosten Vihannestilan karvaisiin työntekijöihin. Jutussa kerrotaan koirien tutkituista vaikutuksista työntekijöihin ja työelämään. Satakunnan Kansan artikkelin voi lukea täältä.

delingua koiranpäivä 2023

Käännöstoimisto Delingua osallistui Ota koira mukaan töihin -päivään. Delinguan julkaisemassa artikkelissa haastateltiin Suomen Kennelliiton tapahtumaosaston osastopäällikkö Kirsi Salmijärveä toimistokoirien hyödyistä sekä siitä, mitä asioita on hyvä ottaa huomioon koiran tullessa toimistolle. Delinguan julkaiseman artikkelin voi lukea täältä

nokia koiranpäivä 2023

Nokia kertoi Koiranpäivänä aloittavansa Dog corner –kokeilun, jossa työntekijät voivat tuoda koiransa mukaan Nokian Espoon toimistolle. Dog corner tulee olemaan erikseen määritelty alue toimistolla, jossa työskentely on mahdollista yhdessä karvaisten kaverien kanssa. Yhdessä sovitut pelisäännöt takaavat turvallisen ja nautinnollisen kokemuksen kaikille osapuolille.

metsähallitus koiranpäivä 2023

Metsähallitus julkaisi videon koirasta työkaverina.

thl koiranpäivä 2023

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisi videolla tietoa siitä, miten monella eri tavalla koira tekee hyvää ihmiselle.

Kennelliitto julkaisi Koiranpäivänä maksutonta koira-aiheista oppimateriaalia. Pärre Pystykorvan oppimateriaali on tarkoitettu opetuksen tueksi ala-asteen kouluille ja kerhoille. Materiaalin avulla haluamme jakaa lapsille tietoa koirista, niiden hyvinvoinnista ja koirien ihmiselle hyvää tekevästä vaikutuksesta sekä koirien kanssa harrastamisesta. Pärre Pystykorvan oppimateriaaliin voi tutustua täällä

Koiranpäivä medioissa

mtv koiranpäivä 2023

MTV:n Kympin uutisten loppukevennyksessä näytettiin Koiranpäivän tunnelmia Finnfundin toimistolta, jossa vietettiin Ota koira mukaan töihin- päivää. MTV:n loppukevennyksen voi katsoa täältä.

Kuntalehti julkaisi Koiranpäivänä jutun Suomen koiraystävällisin kunta –kilpailusta, joka on osa Kennelliiton Koira kansalaisena –teemavuotta. Jutussa korostettiin sitä, että kilpailussa arvioidaan myös, miten koirat ja koiraharrastus otetaan huomioon kuntien päätöksenteossa. Jutun voi lukea täältä

Koiranpäivä sosiaalisessa mediassa

Rikosseuraamuslaitoksella oli Koiranpäivän kunniaksi sosiaalisen median kanavissaan esittelyssä tuleva Helsingin vankilan vankilakoira, saksanpaimenkoira Aufgeweckt Ödinä “Ulla Dulla”. Rikosseuraamuslaitoksen lisäksi myös muut virkakoiratahot, kuten poliisi- ja tullikoirat toivottivat kaikille koirille mukavaa koiranpäivää. Kuvassa oikealla itä-Uudenmaan poliisikoirien tervehdys.

virkakoira koiranpäivä 2023

kone suomi koiranpäivä 2023

Hissejä ja liukuportaita valmistava Kone julkaisi artikkelin turvallisesta kaupunkiliikkumisesta koiran kanssa. Artikkelin voi lukea täältä

suomen latu koiranpäivä 2023

Suomen Latu julkaisi artikkelin, jossa jaetaan vinkkejä koiran kanssa retkeilyyn. Artikkelin voi lukea täältä

uni helsinki koiranpäivä 2023

Helsingin yliopisto jakoi Twitterissä tietoa koira-aiheisista tutkimuksista.

tilastokeskus koiranpäivä 2023

Tilastokeskus julkaisi Twitterissä tietoa vuosittain syntyneiden koirien ja lasten määrästä. Vaikka koirien rekisteröintien määrä laski viime vuonna, oli se korkeampi kuin samana vuonna syntyneiden lasten määrä.

Pohjois-Savon kennelpiiri palkitsi jälleen Vuoden koiran

Pohjois-Savon kennelpiiri palkitsee perinteisesti piirin Vuoden koiran Koiranpäivänä. Tänä vuonna palkitsemistilaisuus järjestettiin Koiranpäivän tapahtuman yhteydessä Kaavilla. Vuoden koiraksi 2023 nimettiin Eino Huovisen karjalankarhukoira Pekko.

vuoden koira koiranpäivä 2023