Hyötykoirat ovat tehtäviinsä koulutettuja koiria, jotka työskentelevät viranomaisten tukena ja eri tavoin ihmisten apuna. Tulevana viikonloppuna Messukeskuksessa Helsingissä on poikkeuksellisen hienoja tilaisuuksia tutustua koiran ja ihmisen yhteistyön mahdollisuuksiin.

Koiran aistit, oppimiskyky sekä positiivinen vaikutus ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille ovat nykyisin avuksi mitä moninaisimmissa tehtävissä – esimerkiksi kadonneiden ihmisten, huumeiden, räjähteiden ja elintarvikkeiden etsinnässä, vammaisten sujuvan arjen turvaamisessa sekä oppimisen ja kuntoutumisen tukemisessa.

Suomen Kennelliitto toimii tiiviissä yhteistyössä maamme hyötykoiratahojen kanssa. Kennelliiton yhteistyökumppaneina ovat niin virkakoiria kuin henkilökohtaisia hyötykoiriakin kouluttavat tahot. Yhteistyön tarkoituksena on tuoda esiin koirien arvokas rooli yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten hyväksi.

Virkakoiria ovat Poliisin poliisikoirat, Puolustusvoimien sotakoirat, Rajavartiolaitoksen rajakoirat, Rikosseuraamuslaitoksen vankilakoirat ja Tullin tullikoirat.

Henkilökohtaisia hyötykoiria ovat Näkövammaisten liitto ry:n opaskoirat, Invalidiliiton avustajakoirat, Kuulokoirayhdistyksen kuulo- ja tukikoirat, Hypokoirat ry:n hypokoirat, Koirat kasvatus ja kuntoutustyössä ry:n kasvatus-kuntoutuskoirat ja Erityishuoltojärjestöjen liitto EHJÄ ry:n Ressu-tukikoirat. Henkilökohtaisiin hyötykoiriin luetaan myös Kennelliiton kaverikoirat.

Kuluva vuosi on Kennelliitossa yhteiskunnallisen vaikuttamisen teemavuosi. Tänä vuonna Koiramessuilla on sekä uusia että aiemmilta vuosilta tuttuja tilaisuuksia tutustua virkakoiriin, henkilökohtaisiin hyötykoiriin ja koira-avusteiseen toimintaan.

Luentoja, tietoiskuja, näytöksiä ja koiria työssään

Uutuutena kumpanakin messupäivänä Auditoriossa kuullaan viisi mielenkiintoista luentoa henkilökohtaisista hyötykoirista ja koirien kanssa tehtävästä vapaaehtoistoiminnasta. Eri yhdistysten asiantuntijat kertovat toiminnastaan, hyötykoiran kouluttamisesta ja soveltuvuudesta erilaisiin tehtäviin sekä tietysti elävän elämän kokemuksia koiran ainutlaatuisesta avusta ihmisille.

Monilla luennoilla on mukana myös mukana itse hyötykoiria. Keskustelulle ja kysymyksille on varattu reilusti aikaa, joten luennot ovat oiva paikka oppia uutta ja selvittää, sopisiko vaikka pelastuskoira- tai kaverikoiratoiminta harrastukseksi sinulle ja koirallesi. Tutustu luentojen aikatauluihin alta.

Aiemmilta vuosilta tuttuun tapaan nelijalkaisia apureita pääsee tapaamaan hallin 6 Hyötykoira-alueella. Alueen keskellä sijaitsevalla Hyötykoiralavalla pidetään tiiviitä tietoiskuja hyötykoirista. Kennelliiton kaverikoirat ja lukukoirat ilahduttavat messukävijöitä omalla osastollaan hallissa 6. Pelastuskoirien työskentelyä voi seurata näytöksissä, jotka pidetään hallin 1 Areenalla lauantaina kello 11.30 ja 13.30.

Areenalla kuullaan upeita esimerkkejä koirien urotöistä myös juhlavissa Vuoden virkakoirien ja Sankarikoirien palkitsemistilaisuuksissa. Vuoden virkakoirat palkitaan lauantaina kello 15.15 ja ihmishenkiä pelastaneet Sankarikoirat sunnuntaina kello 13.30.

Koiramessujen koko ohjelmaan voit tutustua tapahtuman verkkosivuilla täällä.

Hyötykoiraluennot

Auditorio 201
Löydät auditorion heti eteläisen sisäänkäynnin vierestä toisesta kerroksesta. Seuraa aulan opasteita. Tilaan on esteetön kulku hisseillä ja salin etuosassa on induktiosilmukka.

lauantai 7.12.

10.00–10.45
Pelastuskoirat auttavat kadonneiden etsinnässä osana Vapaaehtoista pelastuspalvelua
Heli Herna