Sunnuntaina 24.4.2022 vietettiin valtakunnallista Koiranpäivää. Tänä vuonna Koiranpäivänä kannustettiin rakentamaan hyviä kohtaamisia koirien kanssa eri tilanteissa. Koiranpäivää vietettiin nyt jo 16. kerran.

Kennelliitto järjesti Koiranpäivänä kaikille avoimen webinaarin ja julkaisi uuden podcast-jakson. Webinaarissa eläintenkouluttaja, Sari Paavilainen Eläinkoulu Visiosta kertoi siitä, miten luoda luottamuksellinen suhde omaan koiraan ja miten opettaa koiralle arkitaitoja. Webinaarin on tähän mennessä katsonut yli 1200 henkilöä. Webinaarin tallenne on katsottavissa Kennelliiton verkkosivuilla 19.6.2022 saakka. Hyvää elämää koiran kanssa -podcastissa julkaistiin uusi jakso Miten opin tunnistamaan pentutehtaan?. Jaksossa toimittaja Leena Seppinen keskustelee aiheesta Etelä-Suomen aluehallintoviraston läänineläinlääkäri Sari Haikan kanssa. Hyvää elämää koiran kanssa -podcast-sarjan kaikki jaksot ovat kuunneltavissa täältä

Koiranpäivän viikolla julkaistiin koiraetikettipiirroksia, joissa jaetaan vinkkejä siitä, kuinka muut liikkujat olisi hyvä huomioida koiran kanssa ulkoillessa. Missä ja milloin koira saa olla vapaana, ja missä sen tulee olla kytkettynä? Entä minne koiran kanssa ei saa mennä laisinkaan? Miten koiran pitäisi kohdata vastaantulijoita, ja mitä jokaisen koiranomistajan tulisi tietää koiranpitoon liittyvistä perusasioista? Piirrokset löytyvät Kennelliiton mediapankista suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Koirien vaikutusta ihmisten onnellisuuteen nostettiin esille

Koiranpäivällä Kennelliitto haluaa muistuttaa ihmisen parhaan ystävän merkityksestä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi Koiranpäivänä videon, jossa THL:n henkilökunta kertoo, mitä iloa oma koira tuo. Koirat laskevat tutkitusti ihmisten stressitasoja ja parantavat elämänlaatua.

koiranpäivä2022 1

Virkakoirat näkyivät myös koiranpäivänä

Tulli julkaisi Koiranpäivänä esittelyn tullikoira Mintusta. Samalla Tulli kertoi, että Tullissa koiran koulutus sekä työskentely perustuu aina leikkiin.

Rikosseuraamuslaitoksessa vietettiin myös Koiranpäivää. Kuvassa poseerasivat koulutuksessa vankilakoirat Karma ja Ukko.

Myös poliisikoirat viettivät Koiranpäivää eri puolella Suomea. Poliisikoirat olivat esillä omilla sosiaalisen median kanavillaan.

koiranpäivä2022 2
koiranpäivä2022 3

Koiranpäivää vietettiin sosiaalisen median eri kanavilla

Kennelliitto jakoi Koiranpäivänä vinkkejä, tietoa ja tunnelmia Koiranpäivän Facebook-sivulla, Kennelliiton Instagramissa ja Twitterissä. Kennelliiton jäsenyhdistykset julkaisivat verkossa Koiranpäivän tunnelmia ja somehaasteita, joissa koiranomistajat jakoivat kuvia ja tarinoita kohtaamisista.

Kennelliitto julkaisi Koiranpäivän viikolla Kivasti koiran kanssa kaupungissa ja Kivasti koiran kanssa luonnossa koiraetikettipiirrokset. Piirroskuvissa jaetaan vinkkejä siihen, kuinka huomioida muut ihmiset ja eläimet koiran kanssa liikkuessa. Piirrokset on tehty yhteistyössä Suomen Ladun ja Metsästäjäliiton kanssa.

koiranpäivä2022 4
koiranpäivä2022 5

Suomen Palveluskoiraliitto julkaisi Facebookissa Koiranpäivän haastekampanjan, jossa koiraharrastajat kutsuttiin jakamaan hyviä kokemuksiaan erilaisista kohtaamisista niin harrastuksissa kuin arjessakin.

koiranpäivä2022 6

Jyväskylän seudun joukkoliikenne jakoi vinkkejä linja-autossa matkustamiseen koiran kanssa.

koiranpäivä2022 7

Suomen Welsh Corgi Seura järjesti Koiranpäivän arvonnan. Koiranomistajia kannustettiin jakamaan kuvia kivasta kaupunki-corgista Kivasti koiran kanssa kaupungissa -koiraetikettipiirrosten inspiroimana.

koiranpäivä2022 8

Metsähallituksen Luontopalvelut jakoi neuvoja koiran kanssa retkeilyyn.

koiranpäivä2022 9

Kaunis ilma keräsi ihmisiä ulkotapahtumiin

Kahden vuoden koronaelämisen jälkeen monet suuntasivat innoissaan eri tapahtumiin. Monet rotujärjestöt ja -yhdistykset järjestivät kokoontumisia ja tapaamisia. Muun muassa Helsingissä Helsingin Seudun Mäyräkoirakerhon mäyräkoirakävelylle kokoontui innokkaita kävelijöitä. ”Kokoontumisajot” keräsikin kommentteja usealta vastaantulijalta.

koiranpäivä2022 10

Etelä-Pohjanmaan kennelpiiri järjesti perinteisen Koiranpäivän kulkueen Seinäjoella. Koiranpäivän kulkue lähti liikkeelle kello 13.

koiranpäivä2022 11

Keski-Uudenmaan kaveri- ja lukukoirat järjestivät Koiranpäivän tapahtuman Keravalla. Kaveri- ja lukukoiria pääsi tapaamaan päivän aikana. Tapahtumassa esiteltiin myös Kennelliiton vapaaehtoistoimintaa.

koiranpäivä2022 12

Koiranpäivänä kokoonnuttiin yhteislenkeille. Yhteislenkkejä järjestivät muun muassa Pohjois-Lapin Koirakerho, Helsingin Seudun Kennelpiirin terrierijaosto ja Pinserit ry.

koiranpäivä2022 13
koiranpäivä2022 14
koiranpäivä2022 15

Pohjois-Savon kennelpiiri järjesti Jalostuspäivien koiranäyttelyn Kuopiossa. Jalostuspäivien koiranäyttely on perinteikäs koiranäyttely, joka on tarkoitettu metsästyspystykorville ja lappalaiskoirille.

koiranpäivä2022 16

Pohjois-Savon kennelpiiri palkitsi jälleen Vuoden koiran

Pohjois-Savon kennelpiiri palkitsee perinteisesti piirin Vuoden koiran. Tänä vuonna palkitsemistilaisuus järjestettiin Koiranpäivän tapahtuman yhteydessä Leppävirralla. Palkitsemistilaisuus järjestettiin yhteistyössä Leppävirran Seura- ja Palveluskoirien kanssa. Vuoden koiraksi 2022 nimettiin opaskoira Daro.

koiranpäivä2022 17