Kennelliiton rekisterissä on yli 500 000 koiraa. Kaikkien Kennelliiton rekisteriin rekisteröityjen koirien tiedot löytyvät Kennelliiton jalostustietojärjestelmästä. Järjestelmä on kaikille avoimesti selailtavissa.

Jalostustietojärjestelmästä löydät sekä yksittäisten koirien tietoja että rotujen terveys- ja jalostustilastoja. Koiran omalla sivulla voit tarkastella sen sukutaulua, sukusiitosastetta, terveys-, näyttely- ja koetuloksia, jalostusindeksejä sekä sisarusten ja mahdollisten jälkeläisten tietoja. Jo edesmenneistä koirista näet kuolinpäivämäärän ja -syyn, jos koiran omistaja on antanut nämä tiedot käytettäväksi jalostustietojärjestelmässä.

Koiran tietoihin on hyvä lisätä tieto koiran kuolemasta. Koiran kuolinsyy on tärkeä tieto rodun jalostuksen kannalta niin kasvattajille kuin rotujärjestöillekin.

Tieto koiran kuolemasta ei päivity automaattisesti Kennelliiton järjestelmään. Koiran kuoleman ja kuolinsyyn voi ilmoittaa Kennelliittoon suoraan Omakoira-palvelussa, Omakoira-mobiilisovelluksessa tai täyttämällä lomakkeen.

Koiran kuoleman ilmoittaminen Omakoiran kautta

Koiran voi merkitä kuolleeksi Omakoira-palvelun kautta. Merkitseminen tapahtuu Omakoira-palvelun yläreunasta löytyvällä ”Koirat”-välilehdellä. Jos sinulla on useampi koira, valitse kuolleeksi ilmoitettava koira klikkaamalla koiran nimeä, jolloin koiran tiedot avautuvat oikealle. Valitse valikosta ”Merkitse kuolleeksi”. Koiran tietojen alle avautuu valikko, johon voit ilmoittaa koirasi kuolinajan ja -syyn sekä antaa muita mahdollisia lisätietoja asiasta. Tallenna tiedot täytettyäsi kentät.

Katso kuvalliset ohjeet täältä.

Koira poistuu tämän jälkeen koiralistastasi. Näet kuolleeksi merkityt koirasi valitsemalla laatikon ”näytä kuolleeksi merkityt koirat”.

Kennelliiton jäsenet voivat ilmoittaa koiran kuolemasta myös Omakoira-mobiilisovelluksessa. Kuolleeksi merkitseminen sovelluksessa tapahtuu koiran tiedoissa – avaa ”Koirat”- valikko ja omistuksessa oleva koira. Klikkaa ”Toiminnot” -valikkoa ja sieltä ”Merkitse kuolleeksi”.

Katso video-ohje täältä.

Ilmoitus koiran kuolemasta lomakkeella

Jos et ole Kennelliiton jäsen, tai kuolinilmoitusta ei muuten ole mahdollista tehdä Omakoira-pavelun kautta, voi ilmoituksen tehdä myös lomakkeella. Tällä lomakkeella voit ilmoittaa koiran kuolemasta. Täytä, tulosta ja allekirjoita lomake ja postita osoitteella: Suomen Kennelliitto, Omistajailmoitukset, PL 20, 79101 Leppävirta tai lähetä sähköisesti skannattuna osoitteeseen rekisterointi@kennelliitto.fi.

The form can be filled and saved
Ilmoitus koiran kuolemasta
Tällä lomakkeella voit ilmoittaa koiran kuolemasta. Täytä, tulosta ja allekirjoita lomake ja postita osoitteella: Suomen Kennelliitto, Omistajailmoitukset, PL 20, 79101 Leppävirta tai sähköisesti skannattuna osoitteeseen rekisterointi@kennelliitto.fi
Updated 23.11.2023
Ilmoitus koiran kuolemasta
Updated
Anmälan om hundens död
Blankett för anmälan om hundens död. Fyll i, skriv ut och underteckna denna blankett och skicka den per post till adressen Finska Kennelklubben, Ägaranmälningar, PB 20, 79101 Leppävirta eller elektroniskt inskannad till adressen rekisterointi@kennelliitto.fi.
Updated