Koronavuosien jälkeen suoritusmäärät koiraharrastuksissa palasivat pandemiaa edeltäneeseen aikaan. Suomen Kennelliiton alaisessa koiraharrastustoiminnassa oli vuonna 2022 yli 373 000 suoritusta, kun niitä oli vuonna 2021 yli 247 000.

Koirien rekisteröintimäärät laskivat viime vuonna koronavuosien nousun jälkeen, mutta koiraharrastustoiminta elpyi. Vuosina 2020–2021 koiraharrastusmäärät laskivat rajusti etenkin koiranäyttelytoiminnassa, kun tapahtumia ei voitu järjestää. Viime vuonna koiraharrastustoimintaa päästiin järjestämään jo lähes normaalisti, ja harrastusmäärät ylittivät koronapandemiaa edeltäneen vuoden 2019 tason.

Suuren osan Kennelliiton alaisesta harrastustoiminnasta järjestävät Kennelliiton jäsenyhdistykset, joita on yli 2000. Tapahtumat eivät olisi mahdollisia ilman toimitsijoiden, tuomarien ja kymmenien tuhansien muiden vapaaehtoisten toimijoiden työpanosta.

- Suuri kiitos siitä, että meillä Suomessa voi harrastaa monipuolisesti koiran kanssa, kuuluu kaikille vapaaehtoisille toimijoillemme, painottaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Esa Kukkonen.

Harrastustoiminnan mahdollistamisessa tärkeää on myös yhteistyö paikallisten toimijoiden, kuten kuntien ja eri tilojen hallinnoijien sekä maanomistajien kanssa. Koiraharrastus tarvitsee tuekseen toimivia harrastuskenttiä, halleja ja maastoja.

Kennelliiton toimintatilastot 2000-2022

Koiranäyttelyt suosituin koiraharrastusmuoto

Koiranäyttelyt kasvattivat vuonna 2022 jälleen suosiotaan ja näyttelykäyntien määrä lähes tuplaantui edellisvuodesta. Näyttelykäyntejä oli 196 379 (107 536). Koiranäyttelyitä järjestettiin kaikkiaan 303, kun niitä edesllisvuonna oli 212. Kesäkaudella näyttelyissä kävijöille oli tarjolla useita koiranäyttelyitä eri puolilla Suomea joka viikonloppuna. Vuoden lopussa yhteensä noin 19 000 koiraa Helsingin Messukeskukseen keräsivät Helsinki Winner 2022-, Pohjoismaiden Voittaja 2022- ja Voittaja 2022 -näyttelyt.

Koekäyntejä oli 177 077 (139 366), eli 27 % edellisvuotta enemmän. Kokeita ja kilpailuja järjestettiin 21 844, edellisvuonna 18 196.

Kokeet ja kilpailut 1980-2022

Agility yhä ylivoimaisesti suosituin koemuoto

Kennelliiton alaisuudessa voi harrastaa noin 70 eri koe- ja kilpailulajia. Koiranäyttelyiden jälkeen ylivoimaisesti suosituin koiraharrastusmuoto vuonna 2022 oli agility, jossa kirjattiin yhteensä 118 599 suoritusta (85 748 vuonna 2021). Agilityn suoritusmäärä palautui tasolle, jolla se oli vuonna 2019 (115 993).

Kolmanneksi suosituin harrastuslaji oli 13 821 suorituksellaan tasaisesti suosiotaan kasvattava, tottelevaisuutta ja koiratanssia yhdistävä rally-toko (10 997 vuonna 2021). Uutena lajina vuonna 2020 Kennelliiton toiminnan piiriin tullut nosework keräsi viime vuonna 2 988 suoritusta (1 635). Nosework on matalan kynnyksen harrastuslaji, jota voi harrastaa monipuolisesti erilaisten koirien kanssa.

Käyttökoiralajeista suoritusmäärät kasvoivat vuodesta 2021 ajavien koirien kokeissa, hirvenhaukkukokeissa, noutajien ja spanielien kokeissa sekä vinttikoirakokeissa. Suomi järjesti Kalajoella vinttikoirien maastojuoksun kansainväliset arvokilpailut, joissa oli kolmen päivän aikana noin 400 suoritusta.

Ajavien koirien kokeissa suorituksia oli viime vuonna 4 216 (3 692 vuonna 2021), hirvenhaukkukokeissa 7 911 (7 488), ja noutajien ja spanielien kokeissa 4 454 (4 260).

Katso Kennelliiton koe- ja kilpailutilastosta, mitä lajeja koirien kanssa harrastettiin viime vuonna eniten.

Esa Kukkonen
Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja

esa.kukkonen@kennelliitto.fi
puh. 050 548 2682

Jukka Immonen
Koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja

jukka.immonen@kennelliitto.fi
puh. 040 836 9960

Kimmo Mustonen
Näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikunnan puheenjohtaja

kimmo.mustonen@kennelliitto.fi
puh. 0400 914 423

EDIT: Kokeiden ja kilpailujen määrään sekä koe- ja kilpailutulosten määrää on tarkistettu ylöspäin 14.2.2023 johtuen siitä, että kaikkia kokeita ja suorituksia ei oltu ilmoitettu Kennelliittoon määräaikaan mennessä. Tiedot muutoksista näkyvät Kokeet ja kilpailut vuosina 2019-2022 -liitteestä. Koesuorituksen määrä on tarkistettu lukuun 177 077 ja kokeiden määrä lukuun 21 844. Muutokset eivät vaikuta merkittävästi koiraharrastussuoritusten kokonaismäärään vuonna 2022.