Kennelliiton alaisessa koiraharrastustoiminnassa oli vuonna 2021 lähes 247 000 suoritusta, kun niitä oli vuonna 2019 yhteensä yli 360 000. Koronapandemia rajoitti erityisesti yleisötapahtumien, kuten koiranäyttelyiden ja erilaisten mestaruuskilpailuiden järjestämistä.

Tilastossa vuosilta 2000-2021 näkyy koiraharrastustoiminnan raju notkahdus koronavuosina. Koirien rekisteröintimäärien ja Kennelliiton jäsenmäärän kasvaessa koiraharrastustoiminnan osallistujamäärät putosivat merkittävästi vuonna 2020. Vuonna 2021 toimintaa päästiin järjestämään viranomaisten ohjeiden ja määräysten puitteissa laajemmin kuin edellisvuonna.

Kesäkaudella järjestettiin aiempaa vuotta enemmän koiranäyttelyitä, ja vuoden lopussa yhteensä noin 12 000 koiraa Helsingin Messukeskukseen keränneet Helsinki Winner 2021- ja Voittaja 2021 -näyttelyt.  Koiranäyttelyt nousivatkin jälleen suosituimmaksi koiraharrastusmuodoksi. Näyttelykäyntejä oli 107 536  (48 778), yli 120 % edellisvuotta enemmän. Koiranäyttelyitä järjestettiin kaikkiaan 212, kun niitä viime vuonna oli 123.

Koe- ja kilpailupuolella koronapandemiatilanteen kokoontumisrajoitusten vaikutus ei ollut yhtä suuri, sillä monet kokeista ovat hyvin pienimuotoisia. Koekäyntejä oli 139 366 (123 238), yli 13 % edellisvuotta enemmän. Kokeita ja kilpailuja järjestettiin 18 196, edellisvuonna 16 541. Koronapandemiatilanne näkyy kuitenkin selvästi myös koe- ja kilpailutoiminnassa.

Kenneltoiminta 200-2021

Agility koemuodosta ylivoimaisesti suosituin

Koiranäyttelyiden jälkeen suosituin koiraharrastusmuoto vuonna 2021 oli agility, jossa kirjattiin yhteensä 85 748 suoritusta (77 667 vuonna 2020). Kolmanneksi suosituin laji oli 10 997 suorituksellaan tasaisesti suosiotaan kasvattava, tottelevaisuutta ja koiratanssia yhdistävä rally-toko (8 589). Uutena lajina vuonna 2020 Kennelliiton toiminnan piiriin tullut nosework keräsi viime vuonna 1 635 suoritusta (379).

Käyttökoiralajeista suoritusmäärät kasvoivat vuodesta 2020 noutajien ja spanielien kokeissa, joissa suorituksia oli viime vuonna 4 260 (3 647 vuonna 2020) sekä kanakoirien kokeissa, joissa suorituksia oli 3 638 (3 557). Tämä siitäkin huolimatta, että lintuinfluenssan takia joillakin alueilla jouduttiin perumaan kokeita ja kilpailuja.

Suosituimmat kokemuodot 2000-2021

Katso Kennelliiton koetilastosta, mitä lajeja koirien kanssa harrastettiin vuonna 2021:

Harri Lehkonen
Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja

harri.lehkonen@kennelliitto.fi

Esa Kukkonen
Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja

esa.kukkonen@kennelliitto.fi

Jussi Liimatainen
Kennelliiton näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikunnan puheenjohtaja

jussi.liimatainen@kennelliitto.fi