Kennelliiton joulukuinen koiratapahtuma on nyt nimeltään Koira2013. Koira2013 järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 13.–15.12.2013.

Tänä vuonna koiraviikonloppu on peräti kolmepäiväinen. Rungon muodostavat kolme kansainvälistä näyttelyä: Helsinki Winner 2013 järjestetään perjantaina 13.12., Nordic Winner 2013 lauantaina 14.12. ja Voittaja 2013 sunnuntaina 15.12.

Perjantai on koulupäivä

Perjantai on suunnattu erityisesti nuorille koiranystäville. Tuolloin koira-alan ammattilaiset kertovat työstään nuorille. Paikalla on useita oppilaitoksia, joilta saa tietoa ammatinvalintaan koira-alalle. Perjantaina esitellään myös eri harrastuslajeja kuten rallytokoa, agilitya, Doboa, koirafrisbeetä, flyballia, koirakeilausta, näyttelykoulutusta, koiratanssia ja tottelevaisuuskoulutusta.

Ohjelmissa on runsaudenpula

Koira2013 tarjoaa paljon nähtävää ja koettavaa sekä koiraharrastajille että koiran hankkimista harkitseville. Kennelliiton Hau life -neuvontapisteestä saa tarkempaa tietoa eri koiraroduista ja kävijöitä neuvotaan sopivan koirarodun valinnasta. Neuvontapisteellä järjestetään myös pieniä tietoiskuja koirien hoitotoimenpiteistä kuten kynsien leikkuusta ja turkin hoidosta. Tietoa eri koiraroduista saa myös Rotutorilta, jossa lukuisat rotujärjestöt kertovat roduistaan.

Viikonloppuna järjestetään runsaasti näytöksiä sekä annetaan vinkkejä mm. koiran hihnakäyttäytymiseen ja koiran monipuoliseen aktivointiin. Lisäksi esitellään sotakoiria, avustajakoiria ja Kennelliiton kaverikoiria. Lauantaina alkuillasta kilpaillaan koirien tottelevaisuudessa eli tokossa. Koiratanssissa kilpaillaan sunnuntaina aamupäivällä. Nuoret koiraesittäjät eli junior handlerit kilpailevat pohjoismaiden mestaruudesta lauantaina ja suomenmestaruudesta sunnuntaina.

Koira2013-viikonloppuna voi seurata myös luentoja mm. koiran perusterveydenhuollosta, koirahieronnasta sekä koiran hankinnasta. Lapsille on lauantaina ja sunnuntaina oma lelukoirakilpailu sekä kasvomaalausta. Viikonloppuna paikalla on myös runsaasti koira-alan tarvikemyyjiä, joiden osastoilta voi hankkia lahjoja koiraystäville.

Tapahtumaan odotetaan 18 000 koiraa yli 300:sta eri rodusta.

Lue lisää tapahtumasta www.koira2013.fi

Lisätietoja: