Suomen Kennelliiton ohjelmaosuus veti torstai-iltapäivän porottavasta auringosta ja helteestä huolimatta Porin torin MTV-lavan edustan täyteen. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru (sd) sanoi kannattavansa virallista koirarekisteriä.

Ensimmäistä kertaa Porin SuomiAreenaan osallistuvan Suomen Kennelliiton Torivartissa oli torstai-iltapäivänä niin viihdettä kuin tiukkaa asiaa vastuullisesta koiran hankinnasta ja laittoman koirakaupan suitsimisesta.

Tilastokeskuksen arvion mukaan koiria on Suomessa jo 700 000. Vastuullisen kasvatuksen lisäksi koiria kaupitellaan myös hyvin epämääräisissä oloissa. Uutta perheenjäsentä harkittaessa on kuitenkin kyettävä pitämään pää kylmänä, sillä eläinten hyvinvoinnin laiminlyömisen ja järjestäytyneen kansainvälisen rikollisuuden lisäksi pentutehtailussa ja koirien salakuljetuksessa on kyse terveysriskistä niin eläimille kuin ihmisille.

Suomen Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen huomautti, että tautiriskin lisäksi laittomaan koirakauppaan liittyy antibioottiresistenssin uhka. Ulkomailla antibiootteja käytetään usein holtittomasti, jolloin bakteerit voivat tulla vastustuskykyisiksi antibiooteille.

Suomen Kennelliitto on esittänyt eläinten hyvinvointilain yhteydessä, että kaikkien koirien tunnistusmerkintä ja rekisteröinti auttaisivat laittoman koirakaupan ja niihin liittyvien uhkien hallinnassa. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru ilmaisi huolensa alkuperältään tuntemattomien koirien riskeistä myös ihmisten terveydelle.

Maa- ja metsätalousministeriö selvittää syksyyn mennessä virallisen koirarekisterin perustamisen mahdollisuuksia Suomessa. Rekisteröinnistä keskustellaan paljon myös Euroopan unionissa, sillä rajat ylittävä lemmikkien salakuljetus on tuottoisaa rikollisuutta ja herättää laajaa huolta viranomaistenkin parissa.

– Koirarekisterin suhteen on tehtävä EU-yhteistyötä, mutta myös kansallisesti on löydyttävä poliittista tahtoa. Meidän on pidettävä eläinten hyvinvoinnista huolta ja kannatan koirarekisteriä, Kiuru totesi.

Mähönen painotti, että koiran hankintaa suunnittelevan on ensin harkittava, sopiiko koira ylipäätään omaan elämäntilanteeseen. Onko asunto koiralle sopiva? Onko sille kylliksi aikaa? Kestääkö talous koiran hankinnan?

Kyse ei ole pelkästään koiran hankintahinnasta, vaan koirasta tulee paljon myös muita kuluja, kuten eläinlääkäri- ja vakuutusmaksuja, Mähönen muistutti.

Kansanedustaja Krista Kiuru, juontaja Eeva Lehtimäki ja Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen SuomiAreenan lavalla
Vasemmalta kansanedustaja Krista Kiuru (sd), juontaja Eeva Lehtimäki ja Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen

Omakoira-sovellus ja koiraharrastukset esillä teltalla

Vastuullisen koiran hankinnan ja -pidon lisäksi Kennelliitto tuo SuomiAreenassa esille erityisesti Omakoira-mobiilisovellusta sekä kaveri- ja lukukoiratoimintaa, joiden vaikutuksia tutkitaan parhaillaan Jyväskylän yliopistossa. Eläinavusteiseksi toiminnaksi luettavassa Kennelliiton kaverikoiratoiminnassa oli viime vuonna mukana 1650 koiraa ja 1450 ohjaajaa. Koirakot toivat peräti 54 000 ihmiselle iloa ja virikkeitä viime vuonna.

– Voisiko kaverikoira laskea eduskunnan sosiaali ja terveysvaliokunnan stressitasoja sote-uudistuksen käsittelyssä? Torivartin juontaja Eeva Lehtimäki heitti Kiurulle tilaisuuden lopussa.

Kiuru myönteli ja toivotti Kennelliiton tervetulleeksi vierailulle. Mähönen nauratti yleisöä huomauttaessaan, että lukukoiran kanssa voisi treenata puheita ilman haukkuja.

Kaveri- ja lukoiratoimintaan sekä muihin koiraharrastuksiin voi vielä huomenna tutustua Kennelliiton teltalla 42. Kuuman sään vuoksi kaverikoirat jäävät kotiin, mutta Satakunnan kennelpiirin kaverikoiraohjaajien kanssa voi keskustella antoisasta harrastuksesta. Torstaina moni kertoi jo tuntevansa toimintaa ja oli kiinnostunut tulemaan mukaan.

SuomiAreenassa saatiin myös taidonnäyte koiratanssista, kun Sini Eriksson ja shetlanninlammaskoira Zelda kirvoittivat Torivartin yleisössä riemastuneita hymyjä Super Mario -esityksellään.

Koiratanssija Sini Eriksson ja shetlanninlammaskoira Zelda esittivät SuomiAreenassa Super Mario -esityksensä
Koiratanssija Sini Eriksson ja shetlanninlammaskoira Zelda viihdyttivät yleisöä Super Mario -teemalla.

– Zeldan kanssa on harjoiteltu koiratanssia koko sen ikä, mutta tätä esitystä on treenattu pari kuukautta, Eriksson kertoi esityksen jälkeisessä haastattelussa.

Huipputason koiratanssia on luvassa joulukuussa Helsingissä, kun lajin Pohjoismaiden mestaruuskilpailut järjestetään Koiramessuilla 15.–16.12.

Voit olla kiinnostunut myös näistä