Suomen Kennelliiton hallitus myönsi kokouksessaan 16.3.2023 Suomen Palveluskoiraliitto ry:lle kertaluonteisen avustuksen vuodelle 2023.

Luonnetestin ja MH-luonnekuvauksen tarkoituksena on kerätä tietoa koirien luonteesta ja käyttäytymisestä. Testituloksia voidaan hyödyntää rodun luonnekuvan määrittämiseen. Lisäksi rotujärjestöt ja -yhdistykset sekä kasvattajat voivat hyödyntää tietoa koirien jalostuksessa ja jalostusvalinnoissa. Luonnetestit ja MH-luonnekuvaukset ovat avoimia kaikille roduille.

Suomen Kennelliitto ja Suomen Palveluskoiraliitto ry ovat neuvotelleet yhteistyöstä koirien luonnetesti- ja MH-luonnekuvaustoiminnan kehittämisessä. Kehitystyössä huomioidaan mahdollinen toimihenkilökoulutusuudistus, järjestämisohjeen päivittäminen, rotujärjestöyhteistyö ja viestintä. Suomen Palveluskoiraliitto valmistelee kehitystyön ja vie ehdotukset hyväksyttäväksi omaan syyskokoukseensa.

Neuvottelujen tuloksena käynnistetyn yhteistyön seurauksena Suomen Palveluskoiraliitto ei ota käyttöön SPKL-lisenssiä luonnetesti- ja MH-luonnekuvaustoiminnassa vuonna 2023.