Kesäkuun puolessa välissä Porissa järjestettiin kasvattajailta, johon kokoontui reilut parikymmentä aktiivista kotimaisten rotujen harrastajaa ja kasvattajaa. Kasvattajaillat jatkuvat alueittain kesän aikana ja niiden ideana on tarjota apua käytännön asioihin mm. rekisteröintiin liittyen, sekä käydä avointa keskustelua yleisesti kasvatuksessa vastaantulevista haasteista.

Suomen Kennelliiton kennelneuvontatoiminnan koordinaattori Katariina Suomi avasi tilaisuuden toivottamalla kaikki paikallaolijat tervetulleiksi. Satakunnan kennelpiirin kolmesta kennelneuvojasta paikalla oli kaksi, Saara Sampakoski ja Maija Löytölä, jotka esittelivät itsensä tilaisuuden alussa. Tilaisuus lähti käyntiin sillä, että kukin osallistuja vuorollaan kertoi omista roduistaan ja koirahistoriastaan.

Useammalla kasvattajalla oli kokemusta eri roduista, mutta kotimaiset rodut edustivat kuitenkin hyvin vahvaa osaa alueen kasvattajien ja harrastajien rotukirjossa.

- Suomenajokoiria minulla on ollut jo 20 vuotta ja sydän sykkii niille edelleen, kuvaili Tiina Loimupalo suhdettaan tähän järvisuomen omaan ajokoiraan. Loimupalo kasvattaa Råbockens - kennelnimellä mm. karjalankarhukoiria sekä plotinajokoiria, ja onpa tuolle kennelnimelle rekisteröity myös yksi suomenpystykorva pentuekin.

- Karjalankarhukoiraa arvostan metsästyskäytössä, se on kotimainen rotu ja siksi niin hyvä mettäkoira, koska sillä on tiivis suhde omistajaan, kertoo Petri Malmström. Hän toivoo, että karjalankarhukoiran luonne pysyy pelottomana ja viisaana suurpetokoirana vanhanajan malliin.

Lappalaisrotujen kasvattajat runsaslukuisina paikalla

Lappalaisrotujemme harrastajia oli paikalla ehkä suhteessa eniten, niin kasvattajia kuin yksittäisten harrastuskoirien omistajia. Pitkänlinjan lapinporokoirakasvattaja Pia Leppäsalo on omistanut lapinporokoiria vuodesta 1985 ja kasvattanut rotua vuodesta 1990, ensin kennelnimellä Juoksa ja sittemmin kennelnimellä Mikälie. Nykyään kennelissä syntyy myös toisen kotimaisen rotumme, suomenlapinkoiran pentuja. Lapinporokoira onkin se rotu, joka on vienyt Pian sydämen.

Yleisesti keskusteltiin myös metsästyskokeiden muuttumisesta ajan saatossa. Toisaalta hienoisella haikeudella kuunneltiin konkareiden värikkäitä kertomuksia siitä, miten asiat oli ”silloin ennen vanhaan”. Osallistujista joku totesikin, että onneksi kotimaiset rotumme ovat niin kestäviä, että pysyvät mukana, vaikka kaikki muu ympärillä muuttuukin.

Rekisteröintimäärät nousussa

Tilaisuuden päätteeksi käytiin läpi kotimaisten rotujen rekisteröintimääriä viiden viimeisen vuoden ajalta. Eritoten Katariina Suomi esitti kiitoksensa Kennelliiton puolesta hankkeelle, jolla Suomen Pystykorvajärjestö sai sekä suomenpystykorvan että karjalankarhukoiran huolestuttavasti laskeneet rekisteröintimäärät takaisin nousuun. Suomen Pystykorvajärjestön nopea reagointi ja kasvattajien konkreettiset toimet saivat aikaan selkeän tuloksen. Kiitos siitä kuuluu näitä rotuja vaaliville kasvattajille.

Ilta kului nopeasti, ja juttua olisi vielä riittänyt enemmänkin. Mukaansa osallistujat saivat mm. Kasvattajan käsikirjan, mistä löytyy kaikki rekisteröintiin liittyvät säännöt, he saivat myös postikortteja viidestä eri kotimaisesta rodusta.

Saadun palautteen perusteella näille tilaisuuksille on selkeä tarve.

Saara Sampakoski

Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden kunniaksi toteutettavan Kotimaiset rodut kansallisaarteinamme -hankkeen tavoitteena on edistää viiden kotimaisen rotumme kasvatustyötä.

Kasvattajien illat loppuvuonna

Kotimaisten rotujen kasvattajailta järjestettiin myös Joensuussa 25.7. Etenkin rekisteröintiin liittyvät asiat ja jalostustarkastus kiinnostivat Joensuun kasvattajien illassa.

Elokuun alussa kasvattajien iltoja järjestetään Kainuussa: 1.8. Kajaanissa ja 2.8. Kuhmossa. Sitten on vuoro siirtyä Mäntsälään 7.8., jonne Etelä-Suomen kasvattajia toivotaan mukaan runsaslukuisina. Tilaisuus järjestetään klo 18-21 Ampumaurheilukeskuksen paviljonki, Hirvihaarantie 72. Elokuussa kasvattajille järjestetään iltoja vielä Turussa ja Rovaniemellä.

Loppuvuodesta illat jatkuvat Pohjois-Savon kennelpiirin kotimaisten rotujen kasvattajaillalla 29.11. (Sorsasalon ravirata, Kuopio)

ilmoittautuminen Kuopion iltaan Anna-Maija Mansikkalalle anna-maija.mansikkala@iisalmi.fi 20.11. mennessä.

Lisätietoa kasvattajien illoista täällä.