Suomen Kennelliitolla ja Agria Eläinvakuutuksella on yhteinen aktiviteettirahasto, josta myönnetään vuosittain varoja sopimusosapuolten yhteistyössä päättämiin kohteisiin. Tänä vuonna rahastosta on päätetty lahjoittaa 1500 euroa sekä koira-avusteiseen lasten ja nuorten tukihenkilötoimintaan eli Erityishuoltojärjestöjen liitto EHJÄ ry:n Ressu-toimintaan että Hypokoirat ry:lle.

Suomen Kennelliiton kunniapuheenjohtaja Helena Suni ja Agria Eläinvakuutuksen myyntipäällikkö Jan Waronen luovuttivat palkinnot Koiramessujen Areenalla.

EHJÄ ry:n Ressu-toiminnan puolesta tunnustuksen vastaanotti Ressu-toiminnan koordinaattori Tiina Muros. Hypokoirat ry:ä edustivat hallituksen puheenjohtaja Susanna Sipilä ja labradorinnoutaja, hypokoira Hippu sekä hallituksen jäsen Heidi Kauppinen ja käyttölinjainen cockerspanieli, hypokoira Remi.

Ressu-toiminta on ammatillisesti ohjattua vapaaehtoistoimintaa, jossa tukihenkilö toimii oman koiransa kanssa lapsen tai nuoren tukena. Tuki on välittävää läsnäoloa ja aikaa yhteisen tekemisen merkeissä. Koira innostaa ulkoiluun ja tarjoaa luontevasti läheisyyttä.

Tukihenkilö on luotettava aikuinen, joka antoisassa tehtävässään pääsee jakamaan ilon koirastaan lapsen tai nuoren kanssa. Tukihenkilön koira on tottunut lapsiin ja tutustuu mielellään uusiin ihmisiin. Se on terve ja hyvin hoidettu. Tukihenkilöt ja koirat on valittu huolella ja tukihenkilöt koulutetaan tehtäväänsä.

Oman tukihenkilön voi saada 7–17 -vuotias lapsi tai nuori oman sosiaalityöntekijänsä kautta. Mukana toiminnassa on yhtä lailla tyttöjä kuin poikia. Toiminta on kaikille vapaaehtoista.

Hypokoirat ry:n kouluttamat ja testaamat hypokoirat toimivat diabeetikoiden omahoidon tukena ilmaisemalla verensokerinvaihteluita. Koirat pystyvät erinomaisen hajuaistinsa avulla erottamaan verensokerinvaihtelut ihon tuoksun perusteella.

Koira voidaan kouluttaa ilmaisemaan matalat ja korkeat verensokerit omistajalleen. Hypokoirien on todettu kykenevän ilmaisemaan verensokerivaihtelut jopa ennen kuin diabeetikko itse havaitsee hypoglykemian eli matalan verensokerin oireita.

Verensokerivaihteluiden havaitsemisen ja ilmaisun myötä hypokoira tuo helpotusta ja turvaa diabeetikon arkeen. Hypokoira esimerkiksi mahdollistaa rauhallisemmat yöunet ja tuo turvaa diabetesta sairastavan koululaisen muutaman tunnin yksinoloon kotona koulun jälkeen.

Kuva: Jukka Pätynen

Lisätietoja: