Suomen Kennelliitto ja 11 rotuyhdistystä ovat mukana Riihimäen Erämessuilla 9.–12. kesäkuuta. Messuilla esitellään monipuolisesti koiraharrastustoimintaa.

Riihimäen urheilupuistossa järjestettävillä messuilla on tarjolla monipuolista tietoa metsästyksestä, kalastuksesta, retkeilyn ja luonnon aiheista.

Kennelliiton osasto sijaitsee messujen 1. portin sisäänkäynnin vieressä. Osastolla esitellään Kennelliiton toimintaa. Mukana on myös Koiramme-lehti.

Metsästyskoirarotuja esitellään 11 rotuyhdistyksen voimin. Mukana osastolla ovat Suomen Noutajakoirajärjestö, Suomen Dreeverijärjestö, Suomen Mäyräkoiraliitto, Suomen Pystykorvajärjestö, Suomen Ajokoirajärjestö, Suomen Beaglejärjestö, Suomen Kettuterrierit, Parsonrusselinterrierit, Suomen Saksanmetsästysterrierit, Saksanseisojakerho ja Suomen Bassetkerho.

Kennelliiton osastolle voi heti messujen aluksi istahtaa juomaan erähenkisesti kupposen kuumaa. Kennelliitto ja Koiramme-lehti tarjoavat pannukahvia koko messujen ajan.

Noutajien työskentelyyn pääsee tutustumaan päivittäin noutajanäytöksissä

Noutajat ovat suosittuja Suomessa. Kaikki eivät ehkä tiedä, että ne ovat metsästyskoiria. Noutajien työskentelyyn erilaisissa metsästystilanteissa pääsee tutustumaan päivittäin kello 12.30 ja 15.30 Erämessujen ohjelma-areenalla pääsee. Noutajat ovat apuna vesilinnustuksessa ja muun pienriistan talteen ottamisessa. Noutajan vahvuuksia ovat niiden vahva uimataito ja halu löytää riistaa.

Konekarhulla voi testata sitä, miten koira reagoi karhuun

Kennelliitto on tuonut Riihimäen Erämessuille konekarhu Penan. Sen avulla voi testata turvallisesti, miten oma koira reagoi karhuun. Pena on täytetty ja “hajustettu” karhu, jolla on testattu vuosia metsästys- ja seurakoiria aidoksi lavastetuissa tilanteissa. Konekarhunäytöksiä pääsee seuraamaan päivittäin Erämessujen ohjelma-areenalla kello 13 ja 15.30.

Sunnuntaina palkitaan Vuoden Eräkoira

Kennelliitto palkitsee messuilla perinteisesti Vuoden Eräkoiran. Tänä vuonna valinta tehdään 20. kerran. Vuoden Eräkoiran palkitsevat Kennelliiton puheenjohtaja Harri Lehkonen ja koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Esa Kukkonen messujen ohjelma-areenalla sunnuntaina 12. kesäkuuta kello 11.

Esa Kukkonen esiintyy myös Suomen Metsästäjäliiton lavalla 10. kesäkuuta kello 12 kertomassa Kennelliiton toiminnasta ja siitä, mitä Kennelliiton piirissä voi harrastaa sekä koiran kanssa luonnossa liikkumisesta ja koiraetiketistä.

Messutunnelmia voi seurata Kennelliiton somekanavilla

Erämessuille odotetaan tänä vuonna noin 40 000 kävijää. Messut ovat auki torstaista lauantaihin 9.–11.6. kello 10–18 ja sunnuntaina 12.6. kello 10–17.30. Lisätietoa messuista saa messujen verkkosivuilta.

Koirat ovat tervetulleita Erämessuille. Kannattaa kuitenkin toimia koiran ehdoilla, sillä messuilla on paljon väkeä, eivätkä kaikki koirat nauti tällaisista tilanteista.

Messutunnelmia voi seurata Kennelliiton Facebookissa ja Instagramissa koko messujen ajan.

Lisätiedot:

Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä
Hannu Liedes
hannu.liedes@kennelliitto.fi