Kennelliiton hallitus päätti kokouksessaan 22.11.2019, että yhteensä 15 suomenlapinkoira- ja lapinporokoirapentueen polveutuminen tulee varmistaa 30.6.2020 mennessä. Jos polveutumista ei ole varmistettu, koirat siirretään Kennelliiton EJ-rekisteriin, jolloin niitä ei saa käyttää jalostukseen.

Rotujärjestö Lappalaiskoirat ry esitti huolensa Kennelliiton hallitukselle polveutumisten paikkaansa pitävyydestä ja huostaanotettujen eläinten hyvinvoinnista sekä tulevasta mahdollisesta jalostuskäytöstä.

Väärät sukutaulut omaavien koirien jalostuskäyttö halutaan katkaista mahdollisimman nopeasti. Siksi kahdentoista vuodesta 2016 alkaen rekisteröidyn suomenlapinkoirapentueen ja kolmen lapinporokoirapentueen polveutuminen on varmistettava. Epäilys koirien mahdollisista vääristä sukutauluista perustuu pentueet kasvattaneessa kennelissä tehtyihin eläinsuojelutarkastuksiin ja niiden perusteella tehtyihin koirien huostaanottoihin.

Polveutumisen varmistus edellyttää, että on olemassa DNA-näyte koiran lisäksi tämän isästä ja emästä. Kennelliiton koirarekisteriohjeen mukaan DNA-näytteet polveutumisen varmistamiseksi otetaan ensisijaisesti kasvattajan kustannuksella. Näytteen ottaa eläinlääkäri tai Kennelliiton valtuuttama henkilö. Mikäli koiran polveutuminen osoittautuu oikeaksi, korvaa Kennelliitto näytteidenottokulut ja laboratorion polveutumistutkimuskulut.

Tietoa polveutumisen varmistamisesta saa täältä.

Käytännön ohjeet pentujen ja niiden vanhempien omistajille

Jotta pentueen polveutuminen voidaan varmistaa, pitää sekä isästä että emästä olla otettu virallinen DNA-näyte, joka on toimitettu tutkittavaksi. Jos vanhempien genotyyppi ei ole tiedossa, ei jälkeläisen polveutumista voida varmistaa.

Listaa tutkituista koirista pitää Lappalaiskoirat ry.

Tarkista koirasi vanhempien tilanne ja Ilmoita myös, kun omasta koirastasi on otettu näyte.

Kaikki näytteet on syytä tutkia keskitetysti samassa laboratoriossa ja ne toimitetaan Genoscoper-laboratorioon. Laboratorio toimittaa tiedon tuloksesta koiran omistajalle ja Kennelliittoon. Lappalaisrotujen osalta laboratorion kanssa on sovittu 20% alennuksesta polveutumismäärityksen hintoihin.

Tässä vaiheessa koiran omistaja joutuu käytännössä itse maksamaan näytteenotosta ja tutkimuksesta johtuvat kulut. Jos koirasi polveutuminen todetaan oikeaksi, ota yhteyttä Suomen Kennelliittoon kulujen korvausta varten.

Päivi Rantasalo
Jalostusneuvoja