Kennelliiton yleiskokouksessa 27. marraskuuta Espoon Hanasaaressa valittiin uusi valtuusto toimikaudelle 2023–2025. Paikalla yleiskokouksessa oli 145 äänivaltuutettua ja heillä käytössään yhteensä 1722 ääntä.

Uudessa valtuustossa on 146 jäsentä. Heistä 38 edustaa kennelpiirejä, 95 rotujärjestöjä, yhtä lajiliittoa (Suomen Agilityliitto SAGI ry) ja 12 on valittu niin sanotuilta vapailta listoilta. Mukana on kahden uuden rotujärjestön, Alaskanmalamuuttiyhdistys ry ja Suomen Eurasier Kerho ry:n edustajat. Pinserit ry:llä ja Suomen Lagottoklubi ry:llä ei ole valtuustoedustajaa tulevalla kaudella.

Vapaille listoille oli 15 ehdokasta. Äänestyksen tuloksena uuteen valtuustoon valittiin Eeva Anttinen 899 äänellä, Mika Leppinen 841 äänellä, Kimmo Mustonen 798 äänellä, Ossi Närvänen 791 äänellä, Risto Ylitalo 697 äänellä, Hannu Talvi 659 äänellä, Sakari Poti 642 äänellä, Kimmo Nokelainen 529 äänellä, Molli Nyman 521 äänellä, Pentti Isoviita 478 äänellä, Satu Tupeli-Kokkonen 471 äänellä ja Hanne Ahola 447 äänellä. Muista ehdokkaista Maija Soini sai 398 ääntä, Mari Holm 364 ääntä ja Pauli Äijälä 271 ääntä.

Kennelliiton valtuusto päättää muun muassa Kennelliiton toimintaan liittyvistä säännöistä ja niihin tehtävistä muutoksista, Kennelliiton toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta sekä muista Kennelliiton toimintaan liittyvistä merkittävistä asioista. Valtuusto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, kevät- ja syyskokoukseen. Tulevien kokousten ajankohdat löytyvät täältä.

Eeva Anttinen jatkaa valtuuston puheenjohtajana

Uusi valtuusto kokoontui heti yleiskokouksen jälkeen järjestäytymiskokoukseen. Paikalla oli 108 äänioikeutettua valtuutettua.

Eeva Anttinen ja Jari Parkkisenniemi 2022
Eeva Anttinen jatkaa valtuuston puheenjohtajana, uusi varapuheenjohtaja on Jari Parkkisenniemi. Kuva: Jukka Pätynen/Koirakuvat.fi

Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Eeva Anttinen 75 äänellä. Vastaehdokas Tuire Okkola sai 29 ääntä. Äänestyksessä annettiin neljä tyhjää ääntä.

Varapuheenjohtajaksi valittiin Jari Parkkisenniemi.

Lisätiedot:

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja